Mateřská láska a drogy. Co je silnější? Adrian Goiginger přivezl na Das Filmfest silný autobiografický snímek
„Všechno, co se na plátně odehrává, jsem opravdu zažil,“ říká šestadvacetiletý rakouský režisér. Ve svém celovečerním debutu Nejlepší ze všech světů ukazuje sebe jako sedmiletého chlapce vyrůstajícího s matkou závislou na heroinu. Nečekejte sociální drama ani jeden velký filmový trip, Goiginger nabízí citlivý, jemně vybalancovaný pohled dětských očí. A zároveň velký a přitom realistický příběh o lásce.
Máma láme do hrnce makovice, sedmiletý syn vaří vedle ní, zažívají pocit tajemného spiklenectví, šamansky lektvar zaříkávají a Adrianovi dětským nadšením září oči. Divák ale trne.
V panelákovém bytě probíhají večírky, na kytaru drnkají bohémští strýci, vlastně je všechno fajn, dokud se nestrhne hádka, mámě není zle během absťáku nebo nezazvoní na zvonek nečekaně pracovník sociálky. Napětí mezi naivním dětským pohledem a realitou života na drogách se stupňuje a je jasné, že něco se musí časem zlomit. Naštěstí pro Adriana, na tu správnou stranu.
„Bylo pro mě důležité ukázat, že to jde, být matka závislá na heroinu a zároveň být dobrá matka a milovat,“ vysvětluje Goiginger. Filmem vzdává své mámě hold a také boří tabu – jeho příběh se odehrává v Salzburgu, městě, které si s heroinem asi nikdo nespojuje.
Poslechněte si rozhovor s Adrianem Goigingerem v ArtCafé a na film Nejlepší ze všech světů vyražte do kina. V úterý 31. října poběží v Brně v rámci tamní části letošního Das Filmfestu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.