Mariannick Bellot:Akvárium

02196239.jpeg

Hrdinkou rozhlasová komedie Akvárium francouzské autorky Mariannick Bellot je mladá dívka, která pracuje v nejmenované pařížské kulturní instituci a dění okolo sebe popisuje s nadsázkou jako hemžení podivínských figurek v těsném akváriu. Komedii plnou zvuků a zvratů, která v roce 2008 získala zvláštní cenu festivalu Prix Europa, nastudoval v roce 2011 s herečkou Janou Strykovou v hlavní roli režisér Ivan Chrz.

Cítili jste se někdy v zaměstnání jaksi nepatřičně? Nepohodli jste se šéfem, nutili vás dělat nesmysly? Právě tyhle pocity důvěrně známé většině z nás skvěle vystihla ve své rozhlasové hře Akvárium, původně seriálu francouzská scenáristka Mariannick Bellot. „Moje hra vypráví příběh o dívce, která pracuje s velmi nepříjemným kolegou v miniaturní kanceláři. Chtěla jsem zachytit pohledem zevnitř všechny absurdity každodenního provozu v prestižní instituci“, říká autorka, ověnčená za svoji rozhlasovou práci již třemi prestižními cenami a pokračuje:

„ Příběh vychází ze skutečnosti. Kdysi jsem pracovala ve slavném museu s kolegou s tyranskými sklony a způsoby. Nejenže se choval jako pomatenec, ale navíc se cítil jako velký šéf, jako šéf všech šéfů, zkrátka Superšéf . Tehdy bylo mému prvnímu synovi šest měsíců a přes den se o něj starali mí rodiče. Když jsem se večer vrátila z práce, byla jsem velmi smutná z toho, že přicházím o to, jak roste. Proto Akvárium vznikalo nezbytně jako komedie, humor byl pro mne jako terapie, která mne osvobozovala od negativních zážitků v zaměstnání.“

Původně však Bellot chtěla vytvořit rozhlasový dokument, manažer ARTE Radio Silvain Gire , který ji tehdy přizval ke spolupráci však věděl, že je obratná scenáristka a navrhl ji, aby ze svého příběhu udělala zábavnou hru pro webové rádio. Mariannick přijala a spolu s Christophem Raultem scénář i režírovala. Vznikla tak brilantní „klipová“ komedie (formálně pojatá jako Bellotové pracovní diář), kterou si po jednotlivých částech mohli stahovat posluchači webového ARTE Radio.

Bellotová se při psaní scénáře inspirovala kreslenými seriály, záměrně předepisovala klišovité komiksové zvuky. Zároveň vkládala do úst hlavní hrdinky věcné a neemocionální repliky. Tak mezi předimenzovanou zvukovou komiksovou ambaláží a věcným seriózním komentářem vzniklo ironické napětí, které je nejen zdrojem humoru, ale zároveň působí velmi dramaticky.

Nemalou zásluhu na výsledku měla vedle obou režisérů zvuková designérka Sophie Bissantz. Ta se při hledání zvuků nespoléhala jenom na počítače. Do studia si přinesla pět velkých kufrů napěchovaných roztodivnými předměty od skleniček až po dětské hudební nástroje, na něž dokázala vyloudit nečekané zvukové kreace.

„Mariannick Bellot je odvázaná, invenční, překotná a lyrická“, to napsala o autorce Akvária Anne-Marie Gustavová v časopisu Télerama. Stejné přívlastky můžeme vztáhnout na původně rozhlasový seriál Akvárium. Tvůrci ho později sestřihali do podoby rozhlasové hry a v roce 2008 poslali do Berlína na festival Prix Europa. Tam svojí zvukovou i obsahovou neotřelostí tak okouzlil porotce, že v dramatické kategorii udělili Akváriu zvláštní cenu.

Po odvysílání najdete hru k poslechu po dobu jednoho týdne na stránce Hry a literatura ve streamu.