Marcel Proust: Jean Santeuil. Předobraz Hledání ztraceného času je velkým literárním objevem

29. listopad 2022

Jak se rodilo Hledání ztraceného času? Román Jean Santeuil leccos odhaluje. Marcel Proust text sice nedokončil a opustil, ale posmrtně vyšlo najevo, že z některých částí později vycházel právě při psaní svého životního díla. Kniha skvěle líčí zrání mladého hrdiny s autobiografickými rysy a poskytuje také zajímavý pohled na literární zrání autorovo. V podání Jiřího Hromady poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Účinkuje: Jiří Hromada
Připravil: Miroslav Stuchl
Překlad: Michal Novotný
Režie: Jaroslav Kodeš
Natočeno: v roce 2010

Byl to jeden z velkých literárních objevů 20. století, když v roce 1949 francouzský spisovatel, esejista a publicista André Maurois psal esej Hledání Marcela Prousta, ukázala mu Proustova neteř, paní Mante-Proustová, četné strýcovy zápisníky a sešity, v nichž užaslý Maurois našel fragmenty pradávných verzí textu Hledání ztraceného času. Bylo to sedmadvacet let po Proustově smrti.

Později dostal Maurois – na žádost literárního vědce Bernarda de Fallois, který psal o Proustovi disertační práci – k dispozici dalších sedmdesát sešitů i několik krabic plných volných, často potrhaných listů, které Proust kdysi dávno navždy odložil. Díky obrovské a pečlivé práci Bernarda de Fallois vznikla zrekonstruovaná podoba textu, jemuž byl dán titul Jean Santeuil a který byl původně prvním náběhem k Proustovu životnímu dílu a zároveň k jednomu z největších děl moderní světové literatury, románovému cyklu Hledání ztraceného času.

Román Jean Santeuil vyšel poprvé roku 1952 a v literárním světě vyvolal okamžitě senzaci: vždyť tento text dával nahlédnout do procesu zrodu Hledání ztraceného času! Marcel Proust na rozsáhlém, byť fragmentárním textu Jean Santeuil pracoval zhruba v letech 1895–1899 a poté jej definitivně odložil. Monumentální Hledání ztraceného času vznikalo v letech 1909–1922 a svým složitým procesem evokace minulosti, autobiografických reminiscencí a zachycených bezděčných vzpomínek uvolňovaných drobnými náhodnými podněty a asociacemi vlastně přenášelo lidský osud do podoby literárního díla.

Čtěte také

Jean Santeuil vede přímo k Hledání ztraceného času, a přesto je úplně jiný. Nedokončený a odložený román je mnohem deníkovější, od konkrétních zážitků vede vždy krátká cesta k jejich zaznamenání, zážitky neprocházejí tavicím kotlíkem imaginace, některé osoby se jen mihnou a hned zase zmizí...

Jean Santeuil je na rozdíl od Hledání ztraceného času psán ve třetí osobě, ale autorský subjekt do textu občas vstupuje obecnějšími úvahami či odbočkami. Hlavní postava textu Jean Santeuil je mladý muž pohybující se v mondénní Paříži i ve venkovském prostředí (z Illiers se v Hledání stane Combray) severní Francie. Seznámíme se s Jeanovými rodiči a s prostředím jeho dětství, putujeme s ním do pařížské střední školy, čteme o setkání s fascinující postavou profesora filozofie pana Beuliera, o pobytech v městečku Illiers, na bretaňské pláži Beg-Meil a na zámku v Réveillonu. Významnou epizodou je Jeanovo sledování soudního procesu s kapitánem Dreyfusem a jeho úvahy na etická témata spjatá s touto aférou.

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Miroslav Stuchl
Spustit audio

Související

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.