Malá inventura se rozrostla a sleduje cestu divadla od nových médií zpět k jazyku

Žlutá tma (Divadlo Archa)
Žlutá tma (Divadlo Archa)

Best of z českého nového divadla i z berlínské nezávislé scény letos opět nabízí festival Malá inventura. Na své menu vybrala padesát sedm inscenací, které v uplynulém roce vznikly nejen v rámci českých divadel, ale i mimo ně.

Úctyhodný počet inscenací ve finální programové selekci okomentoval v ArtCafé programový šéf přehlídky Petr Pola: „K tak vysokému číslu jsme dospěli záměrně. Festival se totiž za poslední léta neuvěřitelně rozrostl. Chtěli jsme, aby program reprezentoval bohatost a rozmanitost českého nezávislého divadla a aby byl výběr co nejreprezentativnější.“

Nové divadlo: Průniky pohybu, hudby a obrazů

Stejně jako v předchozích ročnících se i letos organizátoři zaměřili na oblast nového divadla.

S novým divadlem se nepotkáte v klasických kamenných divadelních domech. Je to divadlo svobodné.
Petr Pola

„Jde o současné, nezávislé, progresivní divadlo založené na přesazích a průmětech mezi jednotlivými žánry. Nejčastější jsou přesahy do tanečního, pohybového nebo hudebního divadla, nezřídka ale i do dokumentu. Pro nové divadlo je pak specifické třeba používání nových médií nebo experimenty, které zkoumají hranici mezi aktéry a diváky,“ vysvětluje Petr Pola.

Od nových médií zpět k jazyku

Jestliže v počátcích festivalu charakterizovaly domácí nezávislou scénu především experimenty s novými médii a hledání nejrůznějších průmětů jevištního výrazu s videoartem, dnes je podle Poly možné mluvit o návratu českých divadelníků zpět k jazyku: „Za sedmnáct let existence přehlídky se situace na poli nezávislého divadla značně proměnila. S novými médii dnes pracujeme jinak. Výrazným prostředkem i tématem současnosti je hlavně internet. To je fenomén, který reflektuje a do značné míry i předurčuje současné divadlo. Vracíme se ale i zpět k jazyku, a to je důležité.“

Stálé scény, Tažní ptáci i Nová krev

Podobně jako v předchozích ročnících se i letos rozkročila česká část programu do tří sekcí.

Svět je báječné místo (BuranTeatr)

To nejlepší z produkce stálých českých divadel představí Domovské scény. Ve výběru nechybí inscenace Útočiště Viliama Dočolomanského reflektující téma migrace a hraničních životních situací prožitých „na cestě“. Do časoprostoru, kde se světlo stává hudebním nástrojem, zve laserová produkce Žlutá tma výtvarníka a performera Petra Nikla. Divadelníky tvořící mimo kontext stálých scén představí sekce Tažní ptáci. Na Malé inventuře se objeví třeba existenciální horor Rain Dance 2.0 skupiny Handa Gote Research & Development nebo pohybová inscenace Svět je báječné místo divadelního uskupení Buran Teatr, vytvořená na motivy básně The World is a Beautiful Place amerického básníka Lawrence Ferlinghettiho.

Nováčci, rezidenti, pralinky

Pohled na tvorbu studentů a začínajících umělců pak zprostředkuje sekce Nová krev. Možnost porovnat tvorbu českých umělců se zahraničími nabídne letošní novinka festivalu – sekce Residents představující zahraniční umělce žijící u nás a české umělce žijící v zahraničí. V sekci PRALIN pak na diváky Malé inventury čeká to nejlepší z berlínské nezávislé scény.

Nejvýživnější pralinkou budou Strange Songs umělkyně Claire Vivianne Sobottke, vyznamenané na vídeňském ImpulsTanzu Cenou diváků. Jak název napovídá, Sobottke ve své inscenaci prozkoumává možnosti lidského hlasu: „Je to tělesná performance velkých vnitřních intenzit, v níž aktérka mění jednotlivé žánry pohybu i hlasu. Úžasná ukázka komunikace mezi dvěma médii, pohybem a zvukem. Strange Songs jsou reprezentantem všeho, co je možné zažít v soudobém divadle.“

V Praze Malá inventura zakončí svůj sedmnáctý ročník tento čtvrtek. Na podzim se ale festival objeví i v regionech, konkrétně v Jičíně, Opavě, Českých Budějovicích a Jihlavě. Více o regionální verzi programu si poslechněte v audiozáznamu, na kterém uslyšíte i hudební blok Pavla Zelinky, který připomíná padesát let existence německého labelu ECM Records.

Spustit audio

Související