Lid versus herec a truhlář Majer! V nové inscenaci Studia hrdinů se mluví o těch, co odcházejí, ale nikdy neodejdou

19. září 2016

Co je Česko? Kdo chce v Česku žít a kdo tady žije? Je nám lépe doma, nebo v cizině? Nová inscenace Studia hrdinů je plná otázek, na které záměrně sama neodpovídá. V režii Kamily Polívkové text Davida Zábranského rozehrává jediný herec. Celý název inscenace zní „Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny“.

Přichází konec. Celá Evropa bude brzy depresivní… zaznívá z úst Stanislava Majera, který ve více než hodinovém monologu na scéně Studia hrdinů podrobuje analýze stav své vlasti. „Na moji objednávku napsal monodrama přímo pro Stanislava Majera,“ vysvětluje režisérka. „Měsíc po první schůzce mi poslal rovnou hotový text, ve kterém jsme už nedělali žádné zásadní úpravy. V textu jsou přítomná dvě ústřední témata – jedno z nich jsou určitá schémata, v jakých uvažujeme, jak se prezentujeme na veřejnosti. Na to navazuje téma identity člověka, která se může z těchto schémat vytratit, jakmile se přestane brát v potaz individualita člověka,“ dodává Polívková.

Scenárista psal text nahlas

02148630.jpeg

David Zábranský svou dramatickou prvotinu označuje za společensko-politickou hru a pokouší se v ní o převrácený pohled na stav současné české společnosti, než jaký má ona sama: „Nemám rád angažované umění bez uměleckých nároků. Angažovat se v rámci umění je pro mě důležitější než politika. Text má být o klidu, o české pustotě, prázdnotě v porovnání se zahraničním bohatstvím. Psal jsem scénář nahlas, záleží mi na tom, aby to byly znělé texty.“

Majer se vymezuje proti sobě i světu

Hra porovnává vliv všech tří českých porevolučních prezidentů i český postoj vůči zahraničí. Nevystupuje v ní přímo postava herce a truhláře Majera, herec Stanislav Majer o herci a truhláři Majerovi pouze mluví. Sám se tedy vymezuje proti sobě i světu, kterého je součástí. Hlavní a tedy jedinou postavu, která ve hře a inscenaci promlouvá, nazývá Kamila Polívková Řečníkem: „Je to osoba, která se nějakým způsobem vymezuje vůči lidem typu Majer, tzn. také vůči Stanislavu Majerovi a tomu, co reprezentuje. Proti sobě tak stojí dva pojmy, lidé typu Majer a lid. Od toho se odvíjí všechna další témata a momenty hry.“

Čtěte také: Theodor Mundstock Vojtěcha Dyka je básnivou koláží, disputací s Bohem i brutální drezurou

03707522.jpeg

V nové inscenaci Studia hrdinů objevil své osobní téma i herec Stanislav Majer: „Jediné, co jsem řešil, je arogance a sebestřednost, se kterou je to psané. Ale po několika minutách mi došlo, že přesně to chceme – jít s kůží na trh. Ač v mnoha místech samozřejmě nesouhlasím s tím, co moje postava říká, myslím si, že text je chytrý a přesně napsaný. Na mě působil až terapeuticky.“

Spustit audio