Libanonská subverze Prefaces i Pohreb Richarda Hronského. Experimentální novinky uvádí Pavel Klusák
Hodina novinek ze scén tak či onak experimentálních: Pavel Klusák představuje v dynamickém mixu novou hudbu ze Slovenska, Spojených států, ale taky Turecka, libanonského Bejrútu, autorky z egyptské Alexandrie, Mongolska, Estonska a Skotska.
Z libanonského Bejrútu se šíří snímky pozoruhodné skupiny Prefaces, o které se dá mluvit jako o jazzové, ale především postmoderní nebo post-cokoli chcete. Jejich retro se vrací do 70. let k hudbě přímořské a plážové, je to rekonstrukce ležérnosti a elegance, kterou už po letech války Bejrút samozřejmě nemůže vnímat jako svou realitu. Pro ty, kdo jsou trochu obeznámení, je těžké nevnímat tyhle obrazy jako alegorii na libanonskou politickou zimu, trvající už dost dlouho. Skladby na Acqua Marina jsou plné vitality a radosti z muzikantského setkání – a tak můžeme váhat, jestli se tu sarkasticky evokuje idyla, kterou lze těžko vrátit zpátky, nebo jestli trio Prefaces zvukovou dandyovskou výpravou Acqua Marina vnáší tolik potřebné světlo do našich temnějších období.
Slovenský label Mappa vydává Pohreb, albový projekt Richarda Hronského. Přeložíme-li přípis vydavatele z angličtiny, čteme tato slova: „Když topoly šeptají, mluví mrtví. Nebo je to možná Bůh, nebo snad vzpomínky na lidi, kteří už mezi námi nejsou. Zvukové krajiny a tóny jsou ústředním bodem třetího domácího studiového alba Richarda Hronského s názvem Pohreb – tematicky navazujícího na jeho druhé album Closures. Vrzání dřevěných podlah, tlumené odpolední slunce pronikající oknem, ptačí zpěv a statický šum v dědečkově rádiu hrajícím v garáži: tahle deska vypráví o melancholii dospívání a loučení s našimi blízkými, loučení se světem, který jsme s nimi sdíleli. Hluboce osobní vzpomínky a zvukové útržky vyprávějí dávný příběh životního cyklu a jeho nevyhnutelného konce, ale také pokračování s generacemi, které přijdou po nás.“
V pořadu dál znějí Matmos, Enji, Duo Ruut, Derya Yildirim & Group Simsek a další.
Nejposlouchanější
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nevěsta přijíždí do Yellow Sky a Otevřený člun. Povídky klasika americké literatury Stephena Cranea
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.