Kvalitní umění zneklidňuje! Startuje série Umění pobouřit o kontroverzních výtvarných dílech
„Od dvacátého století až dodnes, se za jedno z důležitých kritérií kvalitního umění považuje to, že zneklidňuje,“ říká historička umění, Milena Bartlová. O dílech, která provokují, debatuje v nové audio sérii na Vltavě s filozofem Tomášem Koblížkem a moderátorem Sašou Michailidisem. Poslechněte si, jak se mění hranice vkusu a co dnes budí vášně. Umění pobouřit startuje 29. října 2025.
Debatující: Milena Bartlová a Tomáš Koblížek
Kreativní producentka: Veronika Ruppert
Dramaturgie: Teresie Bečková
Mistři zvuku: David Dibelka, Jan Brauner, Jiří Flossmann
Hudba: Jaroslav Pokorný
Vizuály: Julie Hrnčířová
Premiéra: 29. 10. 2025
Speciální poděkování: Děkujeme za poskytnutí prostoru k focení vizuálů Akademii výtvarných umění a Centru pro umění a ekologii UMPRUM.
Je dnes ještě vůbec pobuřující odhalené lidské tělo? Jaké jsou ve výtvarném umění hranice přijatelnosti násilí, znevažování nebo kýče?
Je Umění pobouřit zásadní kvalitou výtvarného díla, nebo jde jen o trik, jak lépe prodat? O kontroverzním umění debatuje historička umění Milena Bartlová s filozofem jazyka Tomášem Koblížkem. Nová audio série začíná na Vltavě 29. října.2025.
Od 1. listopadu do 6. prosince 2025 můžete Umění pobouřit naladit i ve vysílání Vltavy, vždy v sobotu od 17:00. Audio sérii najdete na webu Vltavy, na mujRozhlas a v dalších aplikacích.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Otokar Fischer: Karlštejn. Romantická komedie o porušení jednoho zákazu
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Dar osudu, Mrtvá a Mrtví se nevracejí – povídky nonkonformní spisovatelky Florbely Espancy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.