Kremličkova líbezná avantgardnost

10. leden 2007

Výstavy jednotlivých protagonistů či celých uměleckých skupin naší meziválečné výtvarné avantgardy se v našich galeriích objevují nejen od roku 1989; díky předchozímu kulturněpolitickému "uvolňování" byly akceptovány již o rok či o dva dříve. Za necelé dvacetiletí se jistě proměnil uměleckohistorický, potažmo kurátorský přístup k jednotlivým údobím i tvůrcům, objevily se nové názory na předpoklady a souvislosti tehdejšího umění, na smysl použitých výrazových prostředků. Ani v těchto změněných společenských podmínkách však kupodivu duch doby nepřál výstavním návratům malíře Rudolfa Kremličky (1886 - 1932), jakkoli byl již za svého života chápán jako jeden ze zakladatelů a vůdčích duchů moderního českého malířství. Připomeňme jen, že poslední souborná výstava jeho díla se odehrála v Praze v roce 1958.

Mladý Kremlička se vzpěčoval uměleckému duchu své generace; v počátcích tvorby nereaguje na dobové tendování ke kubismu a fauvismu, vrací se daleko nazpět k Manetovi a přitom objevuje "radost smyslů" v podání zjednodušených forem reality (ať už v tělesnosti aktů, kompoziční propracovanosti krajin či v dostředivé syntéze tvarových a barevných prvků zátiší). Charakterizuje jej též zvýšená míra citlivostí k sociálnímu osudu člověka; zvláště jeho pozdější neoklasicistní ženy jsou jak výrazem malířského procítění tělesné smyslnosti, tak i výrazem dynamičnosti a patosu fyzické práce. Předpokladem budoucího Kremličkova originálního výrazu byl kupodivu vliv hned dvou, a to ještě dosti protikladných, osobností: malířova pedagoga Hanuše Schweigera, figurálního naturalisty se sklonem ke grotesknosti, a přítele Antonína Slavíčka, vůdčí osobnosti moderní české krajinomalby. Schweiger mu vštípil dokonalou znalost staromistrovské techniky i snahu po přesné charakterizaci figurálního typu. Slavíčkova role v Kremličkově vývoji se zdá být prostší. Objevil mu "svou" vesnici Kameničky, ovšem hned s dvojím inspiračním východiskem; zdejší krajinou i místními lidovými vesnickými typy. Později, po návštěvách Paříže, se obdobně staly Kremličkovými poněkud různorodými inspiračními vzory Matisse a Corot.

Pro čas autorova tvůrčího vzepjetí se příznačným, ba iniciačním dílem stal obraz Nana z roku 1918. Toto první zpaměti malované plátno lze chápat jako náhlé nabytí autorské jistoty: v modelaci, organizaci a samostatnosti formy. Sám Kremlička ve svých pozdějších teoretizujících textech vzpomíná, že k onomu impulzu došlo - jak tomu ostatně v časech avantgardy nejsnáze bývalo - prostřednictvím náhody. Modelka, se kterou se předtím nepohodl, do jeho ateliéru vůbec nepřišla, a malíř tak mohl učinit prvý krok do nehmotného světa svých představ.

Rudolf Kremlička: Plachetnice v přístavu, 1929

Vývoj jej později vedl dvojím směrem, jednak k intimním, kompozičně soustředěným tématům, charakterizovaným stálým kresebným studiem aktu, a zároveň ke kompozicím malířsky monumentálním, usilujícím o náročnou obrazovou skladbu.

Vynikajícím kreslířem Kremlička zůstal po celý život, byť ve stylových proměnách; od světelné neoimpresionistické modelace k neoklasicistické čisté lince. Jeho nalezený výraz tak mohl později plně vyznít v podobě živelně až smyslově pojatých portrétů (jež ostatně představovaly koncem dvacátých let hlavní zdroj jeho obživy). Adjektivum smyslové nahraďme smyslným a pochopíme, proč začal být Kremlička kritizován puritánskými mluvčími avantgardy pro částečné podlehnutí měšťáckému vkusu.

Rudolf Kremlička: Žena se zátiším, 1929

Ze zpětného pohledu můžeme (ale nemusíme) nazývat jeho poslední malířské období vrcholem. Nejen jím je ale předčasně zemřelý tvůrce řazen k nejosobitějším českým moderním malířům, k těm, kteří české avantgardě přisoudili výjimečně "líbeznou" tvář...

Výstavu, pořádanou Galerií hlavního města Prahy v autorské koncepci Karla Srpa, lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit do 21. ledna.

autor: Jaroslav Vanča
Spustit audio

Více z pořadu