Koncert bez hranic: Pop, jazz i klasika v nových barvách a kontextech
Hra s barvou zvuku v ne vždy tradičním nástrojovém obsazení a hledání nových cest v práci se známým hudebním materiálem – tak by se dal charakterizovat dnešní program. Vybrali jsme pro vás části tří koncertních vystoupení, v nichž zazní originální kompozice i osobité úpravy skladeb z oblasti klasiky, jazzu a popu.
Kvarteto 4 Wheel Drive tvoří čtyři renomovaní evropští jazzmani: trombonista Nils Landgren a basista Lars Danielsson pocházejí ze Švédska, zatímco pianista Michael Wollny a bubeník Wolfgang Haffner jsou Němci. Poslechneme si koncertní záznam z divadla ve švédském Ystadu z loňského srpna, jímž 4 Wheel Drive promovali své stejnojmenné debutové album.
Pozorné posluchačské ucho mezi skladbami určitě pozná beatlesovskou klasiku Lady Madonna aranžovanou v sedmiosminovém rytmu nebo chytlavý motiv skladby That's All od Genesis, který Michael Wollny rozvinul do impresionistické klavírní improvizace. Trombonista Nils Landgren se specifickým způsobem zhostil i vokálního partu v sólovém hitu Phila Collinse Another Day in Paradise nebo ve skladbě Shadows in the Rain od Stinga. Lars Danielsson, Wolfgang Haffner a Michael Wollny pak přispěli do playlistu svými autorskými kompozicemi.
Druhý koncertní příspěvek byl natočen v červnu loňského roku v berlínském Funkhausu. Uslyšíme v něm neobvyklou a kontrastní kombinaci violoncella a vibrafonu, navzájem různé hráčské přístupy a repertoár z jazzu i klasiky – to vše zároveň v dokonalé symbióze. Klasicky školená violoncellistka Anna Carewe a jazzový vibrafonista Oli Bott se nebáli do jednoho hudebního proudu propojit Libertango Astora Piazzolly s katalánskou lidovou písní nebo Duet e moll BWV 802 Johanna Sebastiana Bacha s moderním blues Nothing Personal Dona Grolnicka. Anna Carewe a Oli Bott vždy hledají to, co mají skladby z různých hudebních epoch společného a čím je může zvukově barevná kombinace violoncella a vibrafonu obohatit.
Koncert bez hranic bude patřit také vystoupení kolínského Westdeutscher Radio Orchestra, které bylo příznačně nazváno Sounds of colours, tedy zvuky barev. Opět se zde prolíná zvuk klasického orchestru s jazzovými kompozičními postupy. Nejprve se ještě na chvíli vrátíme k hudbě Astora Piazzolly – tentokrát uslyšíme skladbu Oblivion, a to v úpravě pro hoboj a orchestr. Závěr večera pak bude patřit skladbě Latin American Chronicles Daniela Freiberga. Skladatel tuto třívětou kompozici pro klarinet a orchestr s výraznými vlivy latin-jazzu a nativní peruánské hudby charakterizoval jako velmi osobní fotoalbum reflektující jeho život v Jižní Americe a USA a jako oslavu vzájemného mísení různých kultur. Klarinetista WDR Orchestra Andy Miles ji pak spolu s orchestrem na koncertě provedl ve světové premiéře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.