Klavír je nejlepší důvěrník. Jako dítě jsem s ním trávil víc času než s vrstevníky, říká Ivo Kahánek
Ivo Kahánek, jedenačtyřicetiletý absolvent pražské HAMU, patří mezi nejúspěšnější klavíristy střední generace. Na repertoáru má skladby od baroka po modernu, které oslovují české i zahraniční publikum. K mikrofonu ho v hanácké metropoli, kde se chystal na zahájení 75. sezony Moravské filharmonie Olomouc, odchytil Michal Bureš.
S klavírem už od dětství trávil víc času než s vrstevníky. „Komunikoval jsem s ním a svěřoval jsem mu své vnitřní stavy. Klavír vás nezklame, je to nejlepší důvěrník. Tahle abstraktní komunikace mi říkala, že by nebylo špatné se jednou hrou na klavír živit,“ popisuje jeden ze špičkových klavíristů střední generace Ivo Kahánek.
Do Vizitky si odskočil během generálky na večerní zahajovací koncert 75. sezony Moravské filharmonie Olomouc, kde jako sólista vystoupil v Koncertě pro klavír a orchestr č. 3 od Bohuslava Martinů. A jak v rozhovoru přiznal, hudebně se mu, navzdory koronavirové krizi, dařilo celý rok. „Mám štěstí, že hraní v mezidobí od jara až do teď jsem měl hodně, hrál jsem na Dvořákově Praze, Smetanově Litomyšli, teď v Olomouci, příští týden budu zakončovat festival v Českém Krumlově. Mám tedy hodně práce a cvičím stále na maximum. Pokud ale dojde k omezením, nedá se s tím nic dělat,“ krčí rameny.
Čtěte také
Když jako šestiletý dostal za účast na klavírní soutěži kovovou medaili, jeho srdíčko sportovce zaplesalo. Motivace se ale s postupem času samozřejmě měnily. „Jako první velké odpíchnutí vnímám vítězství v soutěži festivalu Pražské jaro a dále vystoupení na festivalu BBC Proms nebo spolupráci se Simonem Rattlem,“ vypočítává projekty, které mu otevřely dveře do světa pravidelného profesionálního hraní. „Klavír je krutý nástroj, protože není pevnou součástí orchestrů. Klavírista svůj obor studuje patnáct dvacet let, ale sólovým hraním sem pak uživí tak dva lidé z jedné generace. Další se stanou komorními hráči a všichni ostatní jdou učit. Čili vítězství v takových soutěžích mi dovoluje hrát na takové úrovni, na jaké hrát chci.“
Poslechněte si celou Vizitku, ve které Ivo Kahánek mluví o svém vztahu k Bohuslavu Martinů a dalším skladatelům, o ideálním způsobu cvičení skladeb i o tom, jak se během zkoušení repertoáru staví k reáliím týkajícím se jednotlivých umělců.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.