Ke kořenům autenticity. Kapela Korjen vydává nové album
Korjen je mezinárodní kapela, která se inspiruje kořeny svých členů a osobitým způsobem interpretuje tradiční hudbu. Na konci října křtí nové album Sabur.
Kapela vznikla před deseti lety z potřeby rozvíjet odkaz tradiční hudby, k níž mají všichni členové uskupení blízký vztah. Korjen má za sebou řadu let aktivního hraní i období klidu. Jejich podzimní novinka Sabur nabízí intenzivní hudební zážitek, ve kterém je patrný osobitý pohled na interpretaci tradiční hudby. Hudebníci hledali její zvuk dlouho a nechávali ho zrát. Korjen pokřtí své nové album Sabur 31. října ve VILE Štvanice.
Od svého vzniku se kapela vyvíjela velmi organicky a přes vazby a přátelství se počet jejích členů ustálil na šesti. V Korjenu momentálně hrají tři čeští muzikanti: kytarista Marek Novotný, basista Milan Mikšíček a bubeník Jan Šikl. Skupinu doplňují tři ženské hlasy: Ewa Žurakowska z Polska, Aida Mujačić z Bosny a Světlana Sarkisian, která je ze Slovenska a má arménské kořeny.
Žádná kytka nemůže vykvést dřív, než ji ozáří slunko a omyje rosa – vysvětlila mi smysl slova sabur moje babička.
Aida Mujačić
K pojmenování alba kapelu inspirovaly zážitky z balkánské války Aidy Mujačić, kdy slýchala slovo sabur od své babičky, když ji chtěla uklidnit.
Čtěte také
Zpěvačky vysvětlily, že sabur je nejen odrazem vzniku alba, ke kterému byla třeba trpělivost k sobě navzájem, ale je to i návod, jak k jeho poslechu přistupovat. Album přináší kolekci 15 písní čili 15 příběhů. Každá zpěvačka přinesla do kapely písně ze své země, ale i odjinud. Čerpaly také ze studijních cest, a tak Korjen zpívá písně z oblasti Bulharska, Polska i Balkánu. Ewa Žurakowska upřesnila, že cestu k polským písním našla právě přes hledání písní cizích zemí.
Hledáme opravdovost, ne krásné melodie
Samy zpěvačky pojmenovávají svou hudbu jako ritual fusion a sebe jako hledače nových prostředků, jak píseň vyjádřit. Jejich hlavním mottem je, aby písně vyzněly pravdivě, ne líbivě. Na albu Sabur kapela spolupracovala s polským instrumentalistou Lukaszem Szabatem, který přinesl zvuk saxofonu, dud i jiných a nevšedních, pro danou příležitost vyrobených nástrojů. Szabat bude s Korjenem hrát také na pražském křtu.
Naše koncerty odrážejí, kdo jsme my tři.
Světlana Sarkisian
Při koncertování se nechávají inspirovat prostorem, ve kterém hrají. Tak to bylo i při jejich scénickém koncertu v Libeňské synagoze v roce 2012, kdy při zpěvu chodily po celém prostoru a pohrávaly si s tím, odkud diváci slyšeli jejich hlas. Světlana Sarkisian popsala, že na koncertech hledají, jak se nově napojit na diváky skrze pochopení tradice – v tom, kdo má gen pro tradici, bude hudba lépe rezonovat. Zpěvačky se cítí spíš jako zprostředkovatelky hudby, kterou nechávají skrze sebe promlouvat.
Hudbu pro ArtCafé vybíral Petr Dorůžka, který pro první blok zvolil skladby z alba Sabur od kapely Korjen. V druhém bloku jsme zůstali u různých podob interpretace tradiční hudby a pouštěli jsme hudební inspirace Korjenu. Pořad moderovala Jitka Kostelníková.
Související
-
Korjen Live
Posloucháme lidové písničky z různých koutů Evropy. Jejich letité odlišnosti jsou zde sjednoceny zvukovou a rytmickou současností poučenou na jazzu, rocku, breakbea...
-
Skrytá tvář Balkánu: srbské lidovky známe díky Bregovičovi, jenže ten ne vždy přiznal jejich autory
Rázné dechovky ze Srbska či Rumunska patří k trendům poslední dekády, zatímco další styly, jako řecké rembetiko či albánská polyfonie, zůstávají nezaslouženě ve stínu.
-
Myslíte si, že vás evropská hudba už nemá čím překvapit?
Hudební dramaturg Petr Dorůžka zůstává ve svém speciálu na Starém kontinentě a objevuje pro vás jeho možná netušené žánrové bohatství a pestrost.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.