Když promluví vášeň aneb Strhující inspirace maďarským folklórem
Tak nazvala jeden ze svých listopadových koncertů Moravská filharmonie Olomouc, která si do svých řad pozvala virtuózní gruzínskou klavíristku Nino Gvetadze a podle slov Yehudi Menuhina jednoho z nejdynamičtějších a nejpreciznějších dirigentů současnosti Zsolta Hamara. Tři maďarští autoři a geniální Beethoven rozzářili svým dílem olomouckou Redutu.
Letos je tomu 15 let, kdy ve Vídni zemřel rodák z maďarské, dnes rumunské Transylvánie György Sándor Ligeti (1923–2006). V mládí byl silně ovlivněn Bélou Bartókem a díky tomu i lidovou maďarskou hudbou. Originální hudební vize měl skvělé, ale se aktuálními trendy evropské avantgardy se mohl důkladně seznámit až poté, kdy v roce 1956 uprchl do Rakouska. V 60. letech způsobily senzaci Ligetiho skladby Atmosféry, Requiem, Lux Aeterna nebo Lontano, které v Koncertě klasika uslyšíme. I v té se hustě spletené hlasy jednotlivých nástrojů slévají v jednolitý proud zvuku.
Autentičnost, originalita, vynalézavost, odvaha, jistý druh urputnosti a pochopitelně Vídeň, to je, co spojuje Ligetiho a Beethovena. V Koncertě klasika uslyšíme Čtvrtý klavírní koncert, který Ludwig van Beethoven uvedl za klavírem ve veřejné premiéře v roce 1808 a koncert věnoval svému příteli, studentovi a patronovi arcivévodovi Rudolfovi. Rodačka z Tbilisi Nino Gvetadze, která vystupuje na recitálech po celém světě, je vyhledávanou komorní hráčkou a v rámci orchestrálních koncertů spolupracovala např. s dirigenty jako je Yannick Nézet-Séguin, Klaus Mäkelä, Jaap van Zweden. Její hra je, jednoduše řečeno, okouzlující.
Ve své době byl Ernő Dohnányi společně s Bélou Bartókem a Zoltánem Kodályem vůdčí osobností maďarských hudebních kruhů. U příležitosti osmdesátého výročí založení Budapešťské filharmonické společnosti roku 1933 napsal své nejpopulárnější dílo – Symfonické minuty op. 36. V rámci velkolepých oslav také zazněly Kodályovy Tance z Galanty – skladba, která Koncert klasika uzavře. Dílo je jakousi skladatelovou vzpomínkou na malebný ambient i hudbu uherských Cikánů z prostředí, ve kterém sám strávil několik let svého dětství. V kompozici převládá folklorní melos, uslyšíme čardáš i verbuňk a další úchvatné tance maďarské romské hudby.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Otokar Fischer: Karlštejn. Romantická komedie o porušení jednoho zákazu
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Dar osudu, Mrtvá a Mrtví se nevracejí – povídky nonkonformní spisovatelky Florbely Espancy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.