Když lidé žijí hudbou

11. červen 2002

Francouzský režisér Tony Gatlif, sám Cikán, se převážně věnuje právě tomuto etniku. Zajímají jej problémy soužití s většinovou společností, přibližuje jejich mentalitu i vyznávané priority, ale především vzdává hold spontánnosti a muzikantskému nadání často negramotných lidí. Jeho pohled se pohybuje na pomezí etnografického dokumentu, dějová linie bývá často pouhým podpůrným prostředkem. Takový byl film Gadji Dilo, známý z televizního uvedení, takovým je i Gatlifův nejnovější snímek Swing.

Gatlif se vyhýbá přílišnému experimentování, spoléhá spíše na osvědčené jistoty svého druhu výchovného, apelativního vyprávění, používá tradičně rozvíjený příběh, spokojuje se s poklidnou popisností. Podobně jako v Gadjo Dilo, i zde komponuje příběh jako vzájemné duchovní obohacování: tentokrát jsou ovšem hrdiny děti. "Bílý" chlapec Max (Oscar Copp), pobývající přes prázdniny u babičky, se spřátelí s místní cikánskou (manušskou) komunitou, zvláště s děvčátkem Swing (Lou Rechová), a projeví touhu naučit se hrát na kytaru stejně dobře jako oni. Zkušený hudebník Miraldo (Tchavolo Schmitt) jej vezme do učení a trpělivě mu vysvětluje nejen technické záležitosti, ale hlavně "filozofický" postoj k hudbě, otázku jejího cítění, opírajícího se hlavně o intuici. Jako protiúčet si vyžádá, aby za něj chlapec psal žádosti na úřady...

Režisér Tony Gatlif

Gatlif si všímá nenápadných paradoxů. Zatímco kdysi kočovní Cikáni se dnes již (většinou z donucení) usadili, Maxe naopak čeká putování po světě, protože jeho matka, s níž se seznámíme až v samotném závěru, se jako stěhovavý pták přesouvá z místa na místo. Důležitý je motiv negramotnosti: zatímco Max má potřebu svěřovat své postřehy a dojmy ještě neuměle vedenému deníku (a citace tvoří důležitou součást vyprávění), pro Swing písemný záznam nic neznamená. Když jí Max své zápisky věnuje, nechává je položeny na silnici...

Gatlif upřednostňuje idylický nádech svého příběhu, umocněný zejména podmanivými přírodními scenériemi, tvořenými jakousi nedotčenou říční rezervací, kudy Max se Swing s oblibou proplouvají. Nosným elementem je ovšem hudba a její v zásadě dokumentaristický záznam. Zejména sólové kytarové exhibice (působivé jsou improvizace k desce pouštěné na starém gramofonu), ale také vystoupení celého orchestru, jenž nabídne i židovské skladby, tvoří emocionální vrcholy celého filmu.

Swing režiséra Tony Gatlifa

Gatlif se dotýká i hluboce zakořeněných zvyků. Pro manušské Cikány nic neznamená odkaz a dědictví: jmění zesnulého - včetně karavanu - je spáleno. I Max se Swing obřadně vkládají torzo kytary do říčního proudu. Jako kdyby se vše podstatné pojilo jen se životem. V paměti zůstává uchována jen vzpomínka na zesnulého. To se ostatně týká i úcty k několikrát zmiňovanému slavnému kytaristovi Djangu Reinhardtovi, za jehož nástroj je jedna z kytar dokonce vydávána (a jemně je tak zmíněna schopnost okamžité fabulace, kterou Cikáni chtějí získat aspoň dočasnou výhodu - později se tentýž rys objevuje i při smlouvání s Maxovou babičkou). Za připomenutí rovněž stojí, že Reinhardt vstoupil i do nostalgické komedie Woodyho Allena Sladký ničema, kde se s ním hlavní hrdina v duchu neustále srovnává, aby při skutečném setkání doslova zkolaboval.

autor: Jan Jaroš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.