Karel Čapek: R.U.R. Slavné utopistické drama o střetu člověka se světem robotů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Scéna z R.U.R. Karla Čapka, BBC Television

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Hra, která obohatila náš slovník o slovo robot, byla vydána právě před sto lety, záhy obletěla celý svět a byla přeložena do třiceti jazyků. Rozhlasovou inscenaci Čapkova dramatu o vzpouře robotů a zániku lidské civilizace natočil režisér František Štěpánek v roce 1968, v hlavních rolích uslyšíte Otakara Brouska st., Jaroslavu Adamovou, Vladimíra Brabce, Josefa Patočku, Marii Vášovou, Vladimíra Hlavatého a další. Poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.

Rozhlasová úprava a dramaturgie: Dalibor Chalupa
Osoby a obsazení: Harry Domin (Otakar Brousek), ing. Fabry (Vladimír Brabec), dr. Gall (Jaromír Spal), dr. Hallemeier (Josef Patočka), konsul Busman (Vladimír Krška), stavitel Alquist (Vladimír Hlavatý), Helena Gloryová (Jaroslava Adamová), Nána, její chůva (Marie Vášová), Marius, robot (Bořivoj Navrátil), Sulla, robotka (Marta Kučírková), Radius (Svatopluk Skládal), Damon (Karel Houska), Robot Primus (Jaromír Hanzlík), Robotka Helena (Růžena Merunková), robot (Vlastimil Bičík), robot (Vladimír Čech) a robot (Karel Fořt)
Hudba: Zdeněk Šikola
Režie: František Štěpánek
Natočeno: v roce 1968

V blíže nespecifikované budoucnosti se vědci naučí stvořit téměř dokonalého umělého člověka, který by mohl lidstvo navždy osvobodit od fyzické práce. Výroby robotů, jak se umělým lidem začne říkat, se chopí podnikavá akciová společnost Rossum’s Universal Robots a zaplaví svět levnou pracovní silou, takže umělých bytostí je záhy víc než lidí. Je jen otázkou času, kdy se roboti vzbouří proti svým pánům a svrhnou zlenivělou lidskou rasu, jejíž civilizace nejspíš dospěla ke svému zániku.

Významná část díla Karla Čapka v menší či větší míře obsahuje prvky žánru, pro který se ujalo označení vědeckofantastický, ať už jde o romány Továrna na absolutno, Krakatit, Válka s mloky nebo divadelní hry Bílá nemoc, Věc Makropulos, Adam Stvořitel a především R.U.R. Přesto označit Karla Čapka přímo za autora sci-fi znamená zpětně trochu přepisovat literární historii. I když je znám jako ten, od něhož pochází celosvětově užívané označení pro humanoidní stroj, mnohem větší výzvou pro něj jako pro umělce zůstával člověk a budoucnost lidského společenství než možnosti vědeckotechnického pokroku.