K hudbě přistupuji skrze cit! Libuše Márová zpívá české písňové cykly
Mezzosopranistka Libuše Márová převezme letos 8. října Cenu Thalie za celoživotní mistrovství v opeře. A to v historické budově Národního divadla, kterému byla věrná čtyřicet sezón. Pěvkyně přijala pozvání k rozhovoru nad nahrávkami písňových cyklů Zdeňka Fibicha, J. B. Foerstera a Jaroslava Doubravy.
Libuši Márové jsme věnovali Krásné hlasy v neděli 18. září 2022, jen pár dní po tom, co Herecká asociace oznámila letošní laureáty Cen Thalie, a nedlouho předtím, kdy bude pěvkyně na prknech své domovské scény prestižní cenou dekorována. Fascinující operní portfolio Libuše Márové, usměvavé, laskavé a vtipné dámy, ale pro tentokrát necháváme zcela stranou a setkáváme se nad jejími nahrávkami písňové literatury. Té se věnuje už od dob studií, má obdivuhodný repertoár a jako písňová interpretka se představila také v zahraničí.
Sama si ale nejvíce cení sólového písňového recitálu na Pražském jaru, z něhož pochází i jedna z našich nahrávek. Libuše Márová se ve studiu pozorně do svých snímků zaposlouchala a ochotně se svěřovala se svými postřehy a zkušenostmi. Zamysleli jsme se nad průniky světa písní a opery, nad zvláštnostmi hudby psané na lidové texty. Prozradila, že je milovnicí poezie Jana Nerudy, že básně má nejraději přednášené živým člověkem. I to, že do detailů propracovaná interpretace je v jejím případě často věcí citového vnuknutí a okamžité inspirace.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.