Josef Václav Justin Michl
„V prvních dnech června 1893 stála jsem poprvé nad Březinami. Hluboce dole, na břehu Svratky, viděla jsem nápadně bílý čtverec zdí. Byl mi označen jako hřbitov, a jedna z mých průvodkyň podotkla: >>Je tam pohřben i jeden český spisovatel, pan Drašar, má tam desku.<< Přiznávám, že jsem nikdy předtím neslyšela jména toho; ba, když jsem došla na hřbitov a zhlédla mezi samými jahodovými květy vlastní jméno spisovatelovo - Josef V. Justin Michl - nepamatovala jsem se ani na jméno to. Vypravovali, že tento bývalý katolický kněz žil mezi zdejším lidem, působil v jeho prospěch, sbíral úsloví, ale upadl v rodišti svém, Poličce, i u zámožnějších, hlavně katolických obyvatelů tohoto okolí v hluboké opovržení, jsa spolu označován za pomateného.“
Takovými slovy popisuje své první setkání s Josefem Václavem Justinem Michlem spisovatelka Tereza Nováková. Michlův příběh ji zaujal natolik, že o něm napsala román. Pojmenovala ho - podle Michlovy přezdívky - Drašar.
V čem tkví gravitační síla Drašarova literárním a pedagogickým úsilím naplňovaného a v posledku tragického osudu? Možná ve střetu citlivé, Bohem obdarované a pro vztahy stvořené bytosti s nepřiměřenou tvrdostí paragrafů a držitelů moci.
Michl vyrůstal v prostředí stálých finančních starostí a soudních sporů. Vstup do piaristického řádu ho měl hmotně zabezpečit. Zdálo se mu přitom, že jako vlastenec bude moci právě v renomované řeholní společnosti pomoci české národní věci. Po studiích působil v Praze, kde prožil asi nejšťastnější léta života. Psal pojednání z oblasti filologie, školství, dějepisu a vlastivědy. Dva roky byl kmenovým autorem jednoho z nejvýznamnějších tuzemských časopisů té doby České včely. Postupně ale rostly Michlovy neshody s představenými řádu, kteří s nelibostí hleděli na jeho vlasteneckou činnost. Přeložení z Prahy mu mělo omezit dosavadní kontakty a ztížit literární práci, což se podařilo. Michl téměř přestal psát a omezoval se hlavně na učitelskou činnost. Často měnil působiště. Slaný, České Budějovice, Beroun, Rychnov nad Kněžnou, Mikulov, Stará Voda na Moravě - to byly zastávky Michlovy trpké pouti po kolejích a školách řádu, jehož předpisy ho stále více svazovaly. Postupem času v něm zrálo rozhodnutí řád opustit a oženit se, ale zároveň ho děsila představa existenční nejistoty. Bylo mu navíc proti mysli dát vale stávajícím zákonům, a proto pozorně sledoval všechny náznaky toho, že by piaristický řád mohl být zrušen. Upínal se k revolučnímu roku 1848, který ho však zklamal, a tak o dva roky později odešel od piaristů a vrátil se do rodného kraje. Ne ovšem do Poličky, do nedalekých Březin, kde učil na evangelické škole. Velmi stál o to, aby mohl svůj přestup k evangelické víře, kterou nazýval vírou otců, stvrdit i právně, ale nikdy se mu to nepovedlo. Úřady byly proti, čímž mu znemožnily i sňatek. Poslední roky života prožil v hmotné bídě, mnohými považován za blázna. Z jeho vztahu k venkovské dívce Josefě Maděrové se narodily čtyři děti - Justýnka, Vilém, Josef a jako pohrobek dcera Vincencie. Jejich táta zemřel jako dvaapadesátiletý roku 1862.
Některé Michlovy názory, s nimiž v polovině 19. století narážel, znějí dnes prorocky. Třeba jeho doporučení, že by bylo důkazem křesťanské snášenlivosti, kdyby se v nově vystavěném kostele v Poličce střídavě konaly katolické a evangelické bohoslužby. Literární vědci zase například oceňují, že Michl jako vůbec první v jednom ze svých spisů podal životopisné údaje Josefa Kajetána Tyla a Karla Hynka Máchy, s nímž se osobně znal.
V Poličce stojí dodnes Michlův rodný dům s pamětní deskou. Je to hned pod svatojakubským kostelem, pár kroků od obydlí výjimečného purkmistra Josefa Smoly, o kterém jsme si povídali včera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka