Za Jiřím T. Kotalíkem. Poslechněte si archivní rozhovor s historikem umění a architektury

2. červenec 2020

Ve věku 69 let zemřel ve čtvrtek v Praze po nemoci historik umění, památkář a pedagog Jiří T. Kotalík. Jako vzpomínku na něj uvádíme rozhovor, který s ním v roce 2013 pro Vltavu natočila Eva Ocisková.

Jiří T. Kotalík (14. února 1951 Praha – 2. července 2020) dlouhá léta vyučoval na Akademii výtvarných umění a školu také v letech 1997 až 2003 a poté 2010 až 2014 jako rektor vedl. Předmětem jeho zájmu byla především historie české architektury. Kotalík byl odborníkem, ale současně i aktivistou. Za svůj profesní život byl členem řady spolků a sdružení, jejichž cílem je především ochrana a propagace kulturních hodnot.

Baroko nikoli „temné“, ale živé a inspirující

Rozhovor pro vltavskou Telefonotéku se týkal mj. barokních památek a filozofického pohledu na dobu baroka jako takovou. Jiří T. Kotalík nás inspiruje k tomu, abychom se – i díky baroku – zastavili a začali si více uvědomovat sami sebe:

„Strašná nectnost je digitální fotoaparát, kdy opravdu sekáte snímky, nic vás to nestojí, ale vlastně nevnímáte tu věc. Ideální způsob, jak vnímat věc a zejména architekturu, je se na ni koukat, anebo ještě lépe si ji nakreslit. Byť neuměle. Ale to vám neuvěřitelným způsobem obtiskne do hlavy ty zásadní věci a proporční vztahy.“

Bohužel, a vidím to na studentech, jak běží vývoj a všichni jsou závislí dnes na počítačích a na multimédiích a všichni jsou u televize, tak se ztrácí přirozená kreativita: mozek – ruka – tužka. Spontánní nadšení pro věc a kreativita. Tvořivost.
Jiří T. Kotalík

autor: Eva Ocisková | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.