Ježíšek nepřicválá na sobu

19. prosinec 2006

Ateistická povaha naší společnosti nic nemění na tom, že podstata nejvýraznějších svátků je náboženská. Náboženská podstata svátků nic nemění na jejich společenské univerzálnosti. Ježíšek, centrum české vánoční tradice, je postava nesmírně komplikovaná. Svou tajemností a přímou spojitostí s "dospělým" Ježíšem je pro mnohé rodiče vysvětlovacím oříškem srovnatelným s tématem plození potomků. Svou neviditelností je Ježíšek téměř nepoužitelný pro byznys. Je tedy pochopitelné, že se nám do kultury infiltrují konkrétnější, "užitečnější" alternativy.

Nejviditelnější a nejprodávanější alternativa má soby, červený kostým a vousy. Snadno se zamění za Mikuláše, takže začátkem prosince není těžké v samoobsluhách spatřit rodiče a prarodiče, kteří bedlivě zkoumají čokoládové figurky, aby koupili jednoho a ne druhého. Mnoho českých hlasů se ozývá proti výskytu Santa Clause u nás. Patrně nejorganizovanější aktivita má baštu na adrese www.anti-santa.cz. To ".cz" má pro kampaň velký význam. "Nenechali jsme si vnutit dědu Mráze, tak proč by se teď na nás měl z každé druhé výlohy i z reklam v televizi šklebit nějaký Santa? Máme vlastní, a krásné tradice," píše se v úvodníku vedle expresivního obrázku Panny Marie chovající robě v červeném oblečku s bambulí. Cílem stránky je upozorňovat na nepatřičnost Santa Clause v českých Vánocích, o níž jsou její autoři přesvědčeni. Snaží se pro svůj názor získat veřejnost a rozesílají ohlasy firmám, které Santu používají. "Anti-web" působí napůl seriózně, napůl zábavně, používá emotivní a lidové prostředky pro vyjádření svého názoru. (Zveřejněný obrázek ukřižovaného Santy je např. trochu přehnaný, protože nenaráží na vánoční tradici, ale přímo na křesťanství - myslím, že dost bez souvislosti.)

Pozoruhodné a chvályhodné je, že protest proti cizímu vánočnímu symbolu není zde zařazován do žádného protiamerického kontextu, zdá se, že nejde o globalizaci, o Bushe, o sv. Valentýna, o nic jiného než o Santa Clause. Působivé je, že iniciátory jsou reklamní textaři sdružení v CCC (Creative Copywriters Club), tedy lidé z oboru, střelci do vlastních řad. Ironické je, že v internetové diskusi někteří přispěvatelé ostře zaútočili na anglická slova v názvu CCC a obvinili protisantovské bojovníky z amerikanismu.

Santa Claus

Zcela jinou, ale druhově příbuznou akcí je projekt "Česko kreslí Ježíška", který si předsevzal zformovat tradici a nalézt Ježíškovi podobu. Děti posílaly do soutěže své obrázky a porota jeden zvolila: tak může Ježíšek vypadat. Přestože se jedná o hezkou a pečlivě argumentovanou akci, výsledek je takový, že graficky upravená vítězná dětská kresba nápadně připomíná Mickeyho Mouse. Doufám, že podobnost názvů "Česko kreslí Ježíška" a "Česko hledá Superstar" je zoufale směšnou náhodou. Že Ježíš i Ježíšek zůstanou superhvězdou pouze v muzikálu, že ten menší si zachová své tajemství, neviditelnost a jednotu štědrosti a skromnosti jako dosud. Říkám si, že pokyn "Nezobrazíš" není beze smyslu.

autor: Zuzana Malá
Spustit audio

Více z pořadu