Jazzofon: Originální znění slavných muzikálů
V Americe 20. let přerostla kabaretní představení ve skutečné hudební divadlo a zrodil se ucelený jevištní útvar, který si vysloužil název "muzikál".
Zasloužili se o to především skladatelé a libretisté, kteří byli schopni takové rozsáhlé dílo připravit, tedy zkomponovat řadu originálních písní, které by byly pro publikum zajímavé, a které by měly nějakou společnou ideu.
Důležité je, že ve shodné době se rozvíjel i jazz; bylo samozřejmostí, když se oblíbené muzikálové melodie dostávaly do repertoáru jazzových a tanečních orchestrů a naopak, že muzikál přebíral množství obecných prvků jazzu.
Značné procento autorů hudby i textů pocházelo z řad židovských přistěhovalců z Evropy; jejich výčet, byť jen zběžný a neúplný, by byl nakonec skutečně velmi dlouhý. Pořad Jazzofon bude ještě skromnější a nabídne pouze tři "sehrané" autorské dvojice, které se do historie zapsaly desítkami melodií, které se dodnes hrají a které bez nadsázky položily základy populární hudby.
Jednu takovou dvojici tvořili Richard Rodgers & Lorenz Hart, další tandem měl složení Jerome Kern & Oscar Hammerstein II a ta třetí dvojice, jejíž díla v Jazzofonu zazní, jsou pánové Harold Arlen & Ted Koehler.
Mnohé jejich skladby se staly už v době svého vzniku standardy jazzových orchestrů a posluchači je uslyší v provedení původních interpretů, vesměs tedy z časů, kdy ony melodie zažívaly své premiéry obvykle na Broadway.
Posluchači se mohou těšit, protože většina uvedených skladeb bude uvedena poprvé i na vlnách Českém rozhlasu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.