Jazzissimo: Chet Baker – Naposled a přímo od srdce
Zpívající trumpetista Chet Baker (1929-1988) je dodnes v Americe, ale hlavně v Evropě kultovní postavou nejen moderního jazzu. Prosadil se jako brilantní sólista stylu west coast a cool počátkem padesátých let. Fenomenální úspěch mělo jeho kvarteto, které vedl s barytonsaxofonistou Gerrym Mulliganem.
Bakerovy úžasné instrumentální dispozice jej předurčily ke spolupráci s nejvýznamnějšími jazzovými sólisty své doby. Hrál s Charliem Parkerem, Milesem Davisem, ale kolem roku 1955 bohužel začal být závislý na tvrdých drogách. Později byl několikrát ve vězení i v léčebnách a v osmašedesátém přišel ve rvačce s překupníky drog o horní i dolní přední zuby.
Tři roky se pak učil hrát s protézou i bez, a nakonec to zvládl. Zvuk jeho trubky zní magicky a připomíná zamilovaný mužský hlas. Vrcholné nahrávky vytvořil v posledních letech svého života, včetně závěrečného koncertu v Hannoveru pár dnů před svou tragickou smrtí.
Z posledního hannoverského koncertu Straight From The Heart, natočeného 15 dnů před smrtí v roce 1988, čerpáme v tomto Jazzissimu. Baladik Baker zde hrál i radostné skladby. Bez zkoušení při tom sóloval mezi Big bandem Severoněmeckého rádia a Symfonickým orchestrem Rozhlasu v Hannoveru. Na předposlední skladbě Tenderly ukázal, že gradovat lze na sopránovou trubku i směrem dolů, tedy k polohám horny, trombonu nebo mužského hlasu.
Závěrečnou skladbou je balada My Funny Valentine. S klavíristou Walterem Norrisem a kontrabasistou Lucasem Lindholmem – přídavkem naposled vyzpíval svoji hymnu, kterou „brousil“ celý život, aniž by ji někdy obehrál. Jako by i při veškerých katastrofách věděl, že dobré tóny se z našeho světa neztrácejí.
Koncert a interview s Chetem Bakerem z roku 1986:Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.