Jaromír Javůrek a Ondřej Sikora: Oslovujeme co nejširší spektrum posluchačů
Současný Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka měnil od 50. let minulého století, kdy vznikl, poměrně často své názvy. Ten, který máme ještě všichni živě v paměti je „Janáčkův máj“. Před dvěma lety se rozhodl jeho ředitel Jaromír Javůrek k zásadní změně.
Čtvrtým rokem je pravou rukou Jaromíra Javůrka Ondřej Sikora, který se k festivalu přidává po studiích hudebního managementu v Brně a vypracoval se za krátkou dobu na pozici šéfa produkce. Letos řídí provoz festivalu s 33 koncerty a rozsáhlou mezinárodní účastí sólistů, dirigentů, komorních i velkých symfonických orchestrů.
Studoval jsem na Janáčkově konzervatoři hru na trumpetu, ale všichni spolužáci byli lepšími hráči a mi bylo jasné, že se do orchestru nedostanu. Studium managementu byla dobrá volba, bez praxe je ale každá škola zbytečná.
Ondřej Sikora
Zato Jaromír Javůrek se učil management za pochodu. Na Janáčkově konzervatoři před mnoha lety vystudoval obor hra na kontrabas, dirigování, skladbu a v dirigování orchestru a sboru pokračoval na JAMU v Brně.
K Janáčkovu máji jsem se dostal už v roce 1983 a tvorba programu je koníček, který mě drží od studentských let. Dramaturgie festivalu je záměrně pojata široce, aby oslovila co největší spektrum posluchačů. Program stavíme zejména na mimořádných interpretech a vždy s ohledem na kladnou odezvu u posluchačů.
Jaromír Javůrek
Vizitka otevřela nejen téma programové nabídky, ale i skladatelské soutěže Generace. Koncert oceněných skladatelů Visegrádské čtyřky do 30 let věku je součástí festivalového programu. Letos se jí zúčastnilo 51 autorů, kteří zaslali více než 80 prací.
SOČR na MHF Leoše Janáčka
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka si vybral rozhlasové symfoniky jako svůj rezidenční orchestr – a budou to právě oni, kdo festival 28. května zahájí výraznými a zároveň rozmanitými skladbami z první poloviny 20. století.
Jaromír Javůrek s Ondřejem Sikorou zveřejnili „devítku festivalových taháků“ pro letošní ročník: účast dirigenta Kristjana Järviho na zahajovacím koncertě, návrat bývalého absolventa Janáčkovy konzervatoře Ostrava, klavíristy Tomáše Kača, vystoupení Orchestre National Du Capitol De Toulouse s houslistou Renaudem Capuconem, účast Isabelle Faust Tria, recitál klavíristy Sergeje Babayana, houslisty Ivana Ženatého, violoncellisty Victora Juliena-Laferrierea, uvedení skladby Beránci a vlci Mariana Friedla a závěrečný koncert „Pocta české hudbě v Janáčkově rodišti“. Festival opět zahrnuje Den slezských varhan, velmi výrazná je letos „stopa moravské lidové hudby“, na programu je i jazzový koncert v areálu Hornického muzea na Landeku.
Začal Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Poslechněte si záznam zahajovacího koncertu
Rozhlasoví symfonikové zahájili v úterý Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Vedle Symfonietty, která je symbolem festivalu, zazněl energický Klavírní koncert č. 1 Sergeje Prokofjeva a Symfonické tance Sergeje Rachmaninova. Sólistou byl Jan Bartoš, dirigentem Kristjan Järvi, mladší syn legendárního dirigenta Neeme Järviho.
Vizitka se dotýká financování MHF Leoše Janáčka a peněz na kulturu obecně. A jaký by měl být podle Jaromíra Javůrka, který je léta členem grantové komise Ministerstva kultury, příští ministr? „Ministrem kultury by neměl být umělec, neměl by to být člověk, který tento post získá jako politickou trafiku, měl by mít rád umění a měl by mít silnou potřebu naslouchat širokému spektru osobností naší země.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka