Jana Boušková: „Hudba je potřebná pro náš rozvoj“
Harfový talent století. Jediná česká laureátka nejprestižnějších harfových soutěží světa. Žádaná sólistka světových pódií. Tvář předního světového výrobce harf Lyon & Healy. Sóloharfistka České filharmonie. Profesorka Královské akademie v Bruselu. Porotkyně prestižních harfových soutěží.
Tak píše světový i náš tisk (a obdobně se vyjadřují i přední světoví hudebníci včetně Mstislava Rostropoviče nebo světoznámé profesorky harfy ze Spojených států Susan McDonald) o krásné a milé dámě, která byla prvním hostem Telefonotéky v novém roce 2017.
Skromná, chytrá, vstřícná – a přitom vůbec není mnoho českých umělců, kteří by ve svém oboru dosáhli na světové úrovni natolik výsadního postavení a tak výjimečným způsobem reprezentovali Českou republiku v zahraničí, jako právě ona.Vítězka snad všech prestižních světových harfových soutěží, nositelka celé řady ocenění a titulů, světová sólistka a přitom členka České filharmonie, kde zasedá jako řadový člen do orchestru.
K tomu vyučuje na Královské konzervatoři v Bruselu a je docentkou na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze, natáčí a podílela se i na organizacích světových harfových kongresů. Tyto harfové „olympiády“ se konají jednou za tři roky, pokaždé na jiném místě, a Janě Bouškové se díky jejímu umění a organizačnímu talentu podařilo jeden z nich uspořádat i v České republice. V roce 1999 byla uměleckou ředitelkou VII. světového harfového kongresu v Praze. V našem vysílání hovořila o tom, jak takové harfové kongresy vypadají, protože právě jeden z nich, konaný ještě před „revolucí“ ve Vídni, jí pootevřel dveře do světa, do kterého jsme tehdy nemohli.
V roce 1999 však už to byla umělkyně, která dobyla harfový svět. Jako jediná harfistka České republiky vyhrála v roce 1992 světově nejvýznamnější a nejuznávanější harfovou soutěž v USA (k vítězství patřila i harfa americké firmy Lyon & Healy) a ve stejném roce získala i druhou cenu v Izraeli na jiné renomované světové soutěži s největší historickou tradicí, kde společně s nejvyšším oceněním jí patří i prvenství jediné české harfistky, která byla do této významné soutěže pozvána. Mezi další četná ocenění patří i vítězství v Concours International de Musique de Chambre v Paříži a v Torneo Internazionale di Musica v Itálii.
Přání Jany Bouškové do nového roku 2017:
„Popřála bych hlavně, abychom skutečně věřili, že hudba je potřebná pro náš duševní rozvoj. Abychom věděli, že bez ní bychom strádali a abychom si to stále uvědomovali. Abychom v této oblasti neustále pracovali a tu kulturu stále opěvovali a rozvíjeli. Jak si to naše zem a kultura opravdu zaslouží. Už vzhledem k tomu, jakou máme historii – tak ať to jde dál.“
Za mimořádné koncertní úspěchy a přínos v rozvoji hry na harfu získala ocenění ve Švýcarsku, a také se stala laureátkou festivalu Juventus ve Francii. V Čechách získala cenu Talent roku 96´ a jako jedna z deseti nejvýznamnějších žen České republiky, a první interpretka z klasické hudby vůbec, byla vyznamenána cenou „Lady Pro“, která jí byla předána za přítomnosti prezidenta republiky Václava Klause na Pražském hradě. Výčet úspěchů, světových sálů a hudebních partnerů – světových orchestrů, dirigentů i komorních spoluhráčů by zabral několik stran.
Rozhodující roli v hudebním rozvoji Jany Boušové sehrálo rodinné prostředí – maminka skvělá harfistka a pedagožka Libuše Váchalová, která vychovala generaci výborných hráček, a tatínek flétnista, Jiří Boušek, vyhledávaný komorní hráč. Jana Boušková absolvovala konzervatoř v Praze a Ostravskou univerzitu ve třídě své maminky, profesorky Libuše Váchalové. A přestože ve studiu posléze pokračovala na renomované Indiana University u profesorky Susann McDonald a koncertuje a vyučuje po celém světě, hlásí se k české interpretační škole, k české hudební tradici.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.