Jakub Sluka: Zdeněk Burian by byl v dnešní době velká star

25. duben 2019

„Kdyby měl schopného manažera a žil v jiné zemi, třeba v Americe, zcela jednoznačně by tam obstál a byl by obrovitou hvězdou. Když se dneska podíváme na Burianovy americké současníky, ilustrátory dobrodružné literatury, myslím, že by je strčil do kapsy,“ říká Jakub Sluka, jeden z kurátorů současné výstavy Zdeněk Burian: Širým světem, která do 30. června probíhá v pražském Obecním domě.

V pořadí třetí výstava Burianových prací, uspořádaná Retro Gallery, představuje na dvě stě malířových ilustrací, obálek k dobrodružným knihám, ukázek volné tvorby a část zeměpisného cyklu Země a lidé, to vše ze soukromých sbírek.

Burian udělal 700 obálek dobrodružné literatury a většina těchto obálek evokuje filmový plakát. Je pro mě záhadou, proč si od něho ho v jeho době žádná distribuční společnost filmový plakát nevyžádala.

Návštěvník Burianovy výstavy si uvědomí, že svět Burianových knižních ilustrací je svět hrdinské mužské akce. Obývají ho dobrodruzi, cestovatelé, indiáni, kovbojové, námořníci, vědátoři, lovci, hrdinové i bídáci. Jen málokdy se v něm objeví žena. „Všechny ženy v jeho díle si jsou hodně podobné. Fyziognomicky nikdy nevybočují z jakéhosi Burianova ženského stereotypu. Myslím, že dobrodružnému chlapskému světu rozuměl více,“ říká kurátor.

03759765.jpeg

Zdeněk Burian byl podle něj velice pracovitý člověk. První vydanou knihu ilustroval ve svých 16 letech. „Dnes máme zmapovaných přes 10.000 Burianových originálů a tisíce skic. Je to téměř neuvěřitelné číslo,“ poznamenává Jakub Sluka.

Přestože Burian maloval výjevy převážně z exotických končin, pobýval doma v Česku, jen jednou si zajel na Slovensko a jednou na rodinnou dovolenou do italského Bibione. Kde nacházel předlohu pro své cizokrajné scenérie, obrazy džungle, rozbouřeného moře, prérií a pouští nebo vysokých hor?

Starší doba kamenná od Zdeňka Buriana

„Myslím, že se dají najít dva inspirační zdroje,“ vysvětluje Jakub Sluka. „Jeden byl ten přirozený: příroda, kterou byl obklopen. Byl vášnivým trampem a velmi rychle malířsky pochopil, jak kreslit smrk, borovici, řeku, hory. Do toho pak zasazoval etnické motivy, které samozřejmě nikdy neviděl. V tom mu pomáhal druhý zdroj – fotografické archivy některých cestovatelů, jako byli Enrique Stanko Vráz, Alberto Vojtěch Frič, Stanislav Zeman. Sám si vedl také výstřižkový archiv z různých časopisů. Inspiroval ho i film a později televize. K dokonalé práci s detailem ho pak přivedla spolupráce s paleontologem Josefem Augustou na obrazových rekonstrukcích pravěku.“

Kvality Burianova díla potvrzuje podle kurátora zájem návštěvníků výstav i generace čtenářů jím ilustrovaných knih. Vysoce vzrostl i zájem sběratelů. „Jeho originály stály v řádů stovek nebo tisíců korun. Dneska ceny jeho originálů překonaly 3,4 miliony korun, což jsou částky srovnatelné s českou modernou.“

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová