Jak to znělo před čtyřmi sty lety? Skladatel Tomáš Hanzlík učí publikum poznávat sílu barokní hudby

10. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel, pedagog, spolupracovník Českého rozhlasu, výtvarník kostýmů a popularizátor barokní hudby Tomáš Hanzlík načerpal během pandemie koronaviru energii v okolí domovských Moravičan. Kostel sv. Martina v Měrotíně ho zaujal natolik, že má v plánu napsat sérii jím inspirovaných kantát. I o tom mluvil s Michalem Burešem ve Vizitce.

Tomáš Hanzlík se narodil ve východočeské Chocni a hudební výchovu s muzikologií studoval v Olomouci. Na hanáckou metropoli si ale nezvykl, a tak zakoupil u Litovle ruinu, dal ji do kupy a svůj pracovní i volný čas teď tráví v okolí tamních jezer a lesů.

Kostel sv. Martina v Měrotíně

Období koronavirové pandemie pro něj bylo, stejně jako pro řadu dalších umělců, obdobím bez koncertování. Volnějšího režimu využil k procházkám po okolí, a jak ve Vizitce řekl, renesanční měrotínský kostel sv. Martina ho svými dávnými, ovšem česky psanými vzkazy inspiroval natolik, že pojal nápad na nový projekt. „Rád bych udělal cyklus kantát a to, co se píše na tamních kamenných deskách, na místě zahrál a zazpíval. Udělal bych to jako výlet s muzikanty a několika posluchači,“ dodal.

Starou hudbu jsem měl rád už jako dítě

Tomáš Hanzlík je hudební skladatel a umělecký vedoucí Ensemble Damian, což je soubor, který se od roku 1996 téměř výhradně věnuje barokní a soudobé hudbě. Rád hledá cestu, jak neznámé a zdánlivě neživé, několik set let staré skladby představit novým posluchačům tak, aby neztratily nic ze své naléhavosti a síly. I proto před pětadvaceti lety založil festival Baroko, který se postupem času proměnil v Olomoucké barokní slavnosti. Ty však letos mají  pauzu. 

Jak Tomáš Hanzlík ve Vizitce řekl, starou hudbu měl rád už jako desetiletý kluk. V patnácti krasopisně napsal první kompozici pro svůj někdejší ansámbl složený ze dvou zobcových fléten, tří houslí a kytary. Partituru nedávno objevil doma na půdě. „Udělal jsem s ní to, co dělám s dvě stě let starou skladbou. Naeditoval jsem ji v počítači, opravil pár chyb a přehrál si ji. Bylo to srandovní, ale poznal jsem se,“ usmívá se. V pubertě začal poslouchat i rockovou hudbu, propojení se současností mu však v dnešní době poskytuje hlavně minimalismus. „Je to kombinace barokního výraziva se zvukem a repetitivností hudby populární,“ konstatuje. 

Poslechněte si celou Vizitku, ve které Tomáš Hanzlík mluví o svých podzimních plánech, o spolupráci s Rejchovým kvartetem, které se specializuje na interpretaci hudby 18. a počátku 19. století, anebo o spolupráci se skladatelem Vítem Zouharem. Na Festivalu hudebního divadla Opera 2020 získali cenu diváků za volnou rekonstrukci Monteverdiho opery L´Arianna z roku 1608. 

Spustit audio