Jak se tohle může stát? ptá se autorka filmu Skutok sa stal. Jde po stopách slovenských mafiánských praktik
ArtCafé se dočasně přestěhovalo na Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava. Do improvizovaného studia v místním kulturním domě dorazili Barbora Berezňáková a David Čeněk. Na festivalu uvádějí v české premiéře film Skutok sa stal a retrospektivu filmů Mana Raye.
Ačkoliv snímek Skutok sa stal režisérky Barbory Berezňákové mapuje atmosféru poloviny devadesátých let na Slovensku spojenou s událostmi okolo únosu syna někdejšího prezidenta Michala Kováče, ukazuje, že leccos z té doby přetrvává. Už tehdy se totiž na fotografiích spojených s nikdy neprošetřenou kauzou objevoval Marián Kočner, muž, který je v současné době spolu s dalšími lidmi obviněný z vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírové.
Přesto natáčení s aktuálním politickým děním nemělo nic společného. Jak Barbora Berezňáková v ArtCafé řekla, k myšlence vrátit se k událostem z poloviny devadesátých let jí přivedly nové zpravodajské texty, které si přečetla během pobytu v zahraničí. Únos Kováče mladšího se navíc odehrál jen kousek od míst, kde s rodiči jako malé děvče žila.
Film Skutok sa stal má podle Berezňákové na Slovensku vysokou návštěvnost a jeho distirubuční premiéra se chystá také v České republice. V Jihlavě se bude snímek promítat v sobotu 26. a v neděli 27. října.
Jak se Picasso hádal s Éluardem
„Něměl rád film, protože neměl rád nic, co se hýbe,“ říká filmový historik David Čeněk o důležité postavě světové avantgardy, fotografovi a výtvarníkovi Manu Rayovi (1890 - 1976). I tak ale filmy ve dvacátých a třicátých letech točil, a dokonce spolupracoval se značkou Kodachrome, která ho vybavila na tehdejší poměry průkopnickým barevným filmovým materiálem.
Retrospektivní přehlídku Rayových deseti experimentálně a vesměs velmi osobně laděných krátkých snímků připravil Čeněk u nás vůbec poprvé. Návštěvníci jihlavského festivalu na němohou vyrazit v neděli 27. října večer.
Čtěte také
„Ještě v osmdesátých letech byl Man Ray považován za autora pouze čtyř filmů, ovšem správce pozůstalosti objevil ve věcech jeho přítelkyně Ady Fidelin další unikátní snímky, které umožnily vstoupit právě do jeho soukromého světa a také do jeho tvůrčí dílny. Sledovat tak můžeme například hádku Pabla Picassa s Paulem Éluardem při věštění z ruky,“ dodává Čeněk. Právě tyto filmy uvidí jihlavské publikum.
Po rozhovoru s Barborou Berezňákovou a Davidem Čeňkem hrála v jihlavském KDO hudebnice Markéta Lisá alias Kutya. Poslechněte si celé ArtCafé, v němž oba filmaři detailně mluví o svých projektech. Hudbu v první části pořadu vybíral Pavel Zelinka.