Více české radosti, ale méně snímků. V Jihlavě skončil Mezinárodní festival dokumentárních filmů

Directing Fiona, režie: Oksana Sanytska
Directing Fiona, režie: Oksana Sanytska

„Národní“ soutěžní sekci chce jihlavská přehlídka otevřít i filmařům, kteří nejsou Češi, ale točí v české produkci nebo koprodukci. Divákům pak chce nabídnout možnost vidět co nejvíc filmů. Připojili jsme se k festivalovému programu a nabídli živě moderované pořady, diskusi a vstupy přímo z dění.

„Máme o padesát snímků míň než vloni. Právě proto, aby byl čas na opakované projekce. U mnohých filmů, které v Jihlavě hrajeme, jde o jediné uvedení v Česku, a tak jsme divákům dali možnost na ně dosáhnout,“ vysvětluje ředitel festivalu Marek Hovorka. Délka akce i počet kinosálů přitom zůstávají stejné. Festivalových dnů je šest, kinosálů osm.

Soutěžní sekce Česká radost se otevírá cizincům, kteří točí za české peníze

Letos se to týká například Francouze Artemia Benkiho (film Sólo) a Slovenek Viery Čákanyové (Frem) a Barbory Berezňákové (dokument Skútok sa stal). Podle Marka Hovorky jde o velmi zajímavá díla. „Skútok sa stal se vrací ke kauze únosu syna slovenského prezidenta Kováče, sleduje pozadí mafiánských praktik slovenské tajné policie a analyzuje podhoubí mečiarismu. Sólo je unikátním příběhem fenomenálního muzikanta s duševní nemocí. A Frem je dokumentární sci-fi točená na Antarktidě,“ popisuje počiny zahraničních dokumentaristů uvedené v české sekci.

Český rozhlas Vltava na MFDF Jihlava

pátek 25. 10., DKO 16:05–17:30
živé vysílání – kulturní magazín ArfCafé
Do živého vysílání kulturního magazínu ArtCafé z Jihlavy přijala pozvání režisérka Barbora Berezňáková, která bude mluvit o svém celovečerním debutu Skutok sa stal. Film sleduje únos syna tehdejšího slovenského prezidenta Michala Kováče, vraždu svědka případu a pozdější amnestii, kterou pachatelům udělil Kováčův nástupce Vladimír Mečiar. Ačkoliv autorce bylo v době únosu pouhých sedm let, celou kauzu si dobře pamatuje. Odehrávala se totiž v bezprostřední blízkosti jejího bydliště. Dalším hostem vysílání z festivalu bude David Čeněk, filmový teoretik a dramaturg jihlavské retrospektivy nepříliš známých filmů fotografa a avantgardisty Mana Raye. Moderuje Hana Slívová. Součastí přenosu bude živé hudební vystoupení.

Jak se tvoří radiodokumenty ve vizuální době?   
Tvůrci radiodokumentů Českého rozhlasu připravili pro festival diskuzi na téma Jak se tvoří radiodokument ve vizuální době? a přizvali režiséry, kteří mají zkušenosti s audio i vizuálni tvorbou. Věnovali se specifikům dokumentární tvorby zvukem ve srovnání s tvorbou filmovou, nebo ztvárnění nálady scény, když ji nevidíme. Hosty byli Jaroslava Haladová, Lucie Králová, Lumír Košař, Tereza Reichová, Jan Gogola ml. Moderovali Viola Ježková a Daniel Moravec.

 

Důležitým směrem letošního festivalu je zaměření na východní Evropu

Další důležitým směrem letošního ročníku festivalu je zaměření na východní Evropu, obzvláštní pozornost je věnována Kazachstánu. Podle Hovorky jsou východoevropští filmaři v západní Evropě i za oceánem podhodnocováni. Organizátoři festivalu v Jihlavě představí studii, která to potvrzuje. Píše se v ní, jak moc (nebo spíš málo) uvádějí západoevropské festivaly filmy z východní Evropy ve srovnání se snímky z Evropy západní, Ameriky nebo Afriky.

Film je tím, co spojuje, a platí to i pro Českou republiku. Mnoho lidí se třeba neshodne v otázce současného politického vývoje, ale pak spolu můžou jít do kina nebo přijet do Jihlavy a o tématech, která filmy otevírají, diskutovat.
Marek Hovorka, ředitel Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě

„Jsou to tristní čísla. Diskusí, která se snad v Jihlavě rozproudí, na to chceme upozornit. Filmařům z našich regionů to samozřejmě v rozvoji jejich kariér nepomáhá – o jejich filmech se dozví míň lidí, televize nemají zájem, hůře shánějí peníze na své další projekty. Škodí to i vzájemnému porozumění. Koneckonců – film je tím, co spojuje, a platí to i pro Českou republiku. Mnoho lidí se třeba neshodne v otázce současného politického vývoje, ale pak spolu můžou jít do kina nebo přijet do Jihlavy a o tématech, která filmy otevírají, diskutovat. Totéž platí i v rámci Evropy. Například v důsledku reakcí středo- a východoevropských zemí na uprchlickou krizi vztah Západoevropanů k nám znatelně ochladl. Je škoda u toho skončit,“ burcuje festivalový ředitel.

Retrospektivu svých filmů v Jihlavě letos uvede Sergej Dvorcevoj, který před lety získal vůbec první cenu jihlavského festivalu. Jeho kinematografie není rozsahem velká, čítá šest filmových děl, čtyři ceněné krátkometrážní dokumenty a dva filmy hrané. I Dvorcevojovy hrané počiny mají dokumentární ráz: režisér používá dlouhé, velmi propracované a vnitřně dramatické záběry.

Dvorcevoj taky natočil letošní jihlavskou znělku. „Sledujeme v ní tvář ženy čekající v moskevském metru na svůj spoj. Je plná tajemství a překvapení. Prostě typický Dvorcevojův styl,“ pochvaluje si Hovorka.

Festival nabídl přes devadesát světových premiér

Rád je i za silnou kolekci děl ženských režisérek, která se letos v Jihlavě sešla. „Ženské autorky dokáží mluvit o nepříjemných tématech s úplně jinou empatií a senzitivitou, než muži. Jinak pracují s emocemi a často u nich vidíme výraznou touhu po experimentálním uchopení filmů,“ vyzdvihuje Marek Hovorka ženské vidění filmu.

Festival představí tvorbu avantgardistů Mana Raye a Felixe Soboleva, legendární režisér Karel Vachek tu uvede svoji novou šestihodinovou fresku Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie a na Vysočinu přijede i dánský střihač Niels Pagh Andersen, proslulý především díky své spolupráci s režisérem Joshuou Oppenheimerem. Tradičně si v Jihlavě přijdou na své filmoví profesionálové a návštěvníci budou moci proniknout i do zásad rozdělování peněz ze strany Státního fondu kinematografie.

Celkem tu bude mezi 24. a 29. říjnem uvedeno téměř dvě stě osmdesát filmů, z toho přes devadesát ve světové premiéře. Začíná se projekcí dokumentu Jakuba Felcmana Jaroslav Kučera Deník věnovaného jednomu z nejvýznamnějších představitelů české kameramanské školy, a první ocenění převezme autor nejlepšího krátkého dokumentu. A samozřejmě se bude i hodně debatovat. Heslo zakladatelů jihlavského festivalu ostatně od začátku znělo Myslet filmem. Důvodů k zamyšlení bude v Jihlavě víc než dost.                    

Spustit audio

Související