Jak by mohly vypadat české bankovky a doklady? Klidně by na dvoutisícovce mohl být nafukovací buvol
Co je potřeba zvážit, než vznikne design nových bankovek a jaké motivy jsou relevantní ? Mladí designéři z UMPRUM představili na výstavě svůj pohled na české peníze.
Na českých bankovkách jsou už přes čtvrt století osobnosti české historie. Přestože volba motivu osobností patří k těm konzervativnějším přístupům, návrhu a zpracování českých bankovek řada lidí váží. Je mezi nimi i vedoucí Ateliéru tvorba písma a typografie na pražské UMPRUM, Radek Sidun. Když se ale objevila možnost navrhnout se studenty jeho ateliéru design nový, tak se do toho pustili a tématu se věnovali dva semestry a přidali i téma podoby dokladů.
V ArtCafé pak spolu se svými studenty, Josefínou Karlíkovou a Tuanem Vuongem představili, jak tento komplexní úkol zpracovávali. Bylo totiž potřeba propojit ilustraci, typografii a práci s ochrannými prvky.
Český design jako motiv zabodoval
Výsledky dlouhodobé práce studentů jsou aktuálně k vidění přímo v prostorách České národní banky v Praze. Oceněním jejich projektu je určitě i vytištění celé emise pamětních bankovek studenta Tuana Vuonga, který si pro hlavní motiv série zvolil ikony českého designu za posledních sto let.
První bankovka z jeho návrhu nese motiv nafukovacího buvola designérky Libuše Niklové. Vedle ikonikcé hračky ze 70. let si Tuan Vuong vybral pro další bankovky keramickou kubistickou dózu Krystal Pavla Janáka nebo porcelánové Hřebečky Jaroslava Ježka. Výstavu Peníze a doklady očima studentů můžete vidět až do 18. prosince 2020 v prostorách České národní banky v Praze.
Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém si Jitka Kostelníková povídala s Radkem Sidunem o tom, jak lze o designu bankovek uvažovat, jaké trendy se objevují u špičkových světových designérů a jak vedl své studenty při spolupráci se Státní tiskárnou cenin. Studenti Ateliéru tvorba písma a typografie, Tuan Vuong a Josefína Karlíková, mluvili o svýchc přístupech k nelehkému zadání zpracování podoby bankovek a dokladů. Hudbu inspirovanou penězi a bohatstvím vybrala pro pořad Eliška Vidomus.
Související
-
Písmomalířství je cesta proti vizuální nekultuře v digitální době
Vymýšlení nových druhů písma rozhodně není práce pro počítač. Písmomalířství je řemeslo, které zažívá v Česku renesanci. A stále je kde brát inspiraci.
-
Spadla nám z toho brada. Vyšla kniha o grafikovi, který pracoval na stovkách knih i státní vlajce
Jaroslav Benda není tak známý jako Ladislav Sutnar nebo František Muzika, přesto patří mezi klíčové osobnosti typografie a grafického designu první poloviny 20. století.
-
Najít problém a jeho řešení. Vítek Škop mluví o užitečnosti designu
Interaktivní učebnice fyziky mu vynesla cenu Czech Grand Design, ve Vizitce ale s Ondřejem Cihlářem mluvil i o designu běžek, který předběhl dobu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.