Ibsenův Nepřítel lidu v podání Lachende Bestien jako divoká ekoteroristická jízda
Je hra Nepřítel lidu Henrika Ibsena stále aktuální? Téměř v každé divadelní recenzi se objevuje kladná odpověď na tuto otázku. Ale divadelní soubor Lachende Bestien v čele s režisérem Michalem Hábou se nad touto skutečností pozastavuje a ptá se: co to vlastně vypovídá o našem světě?
Ibsenova hra Nepřítel lidu je řazena k jeho společenským dramatům stejně jako Opory společnosti nebo Domeček pro panenky. Hra z roku 1882 o lázeňském lékaři, který bojuje za nepopulární pravdu proti společenské většině, je i dnes považována za fungující zrcadlo společnosti. Tento výklad ale souboru Lachende Bestien nestačí. Má podle Michala Háby hra co říci i dnes?
Gorbačovova glasnosť ukázala, že sovětský systém je fikce, říká Ivo Feierabend
Znáte šest divů socialismu? A víte, co je to ještěrka? Možná trochu překvapivě se to dozvíme od profesora Iva Feierabenda, se kterým jsme mluvili v jeho domě u San Diega.
„S Lachende Bestien často narážíme na problém divadla, které má být podle všeho zrcadlem společnosti. Ale my se většinou dostaneme k ironickému zobrazení. Já si myslím, že divadlo už dnes nemá vytvářet metaforu reality, ale spíš má realitu vykládat jako metaforu. Během dramaturgické přípravy na inscenaci jsme stále nacházeli zmínky o tom, že Nepřítel lidu je stále aktuální hra. Což nás ale zarazilo. Jak je možné, že víc než sto třicet let stará hra je stále aktuální? Co to vypovídá o naší politické realitě?" ptá se režisér Michal Hába.
Nepřítel lidu navazuje na dosavadní inscenace Lachende Bestien, které provokují ke komunikaci a obratu myšlení. Text dramatu prošel výraznou úpravou. Inscenaci Nepřítel lidu pak soubor Lachende Bestien s nadsázkou označuje jako „divokou ekoteroristickou jízdu“, skrze níž nahlíží na limity současné liberální demokracie.
Ve vztahu k Ibsenově hře Nepřítel lidu se potýkáme se zástupným problémem „lázní“ ve smyslu povahy politického systému jakožto organizace lidí. Myslím si, že limitem je už to, že se bavíme o liberální demokracii, nikoli o socioekonomické platformě, tedy o kapitalismu.
Michal Hába
Důležitou dvojici příběhu – doktora Stockmanna a jeho ženu – v inscenaci ztvární Miloslav König a Johana Schmidtmajerová. V tvůrčím týmu jsou kromě režiséra Michala Háby zastoupeni také scénografka Adriana Černá a hudebník Jindřich Čížek, kteří jsou se souborem Lachende Bestien neodmyslitelně spjati.
Co se týče hudby, tak v této inscenaci jsme se úplně paradoxně dostali k žánru country. Řekli jsme si, že v country je hodně pravdy. A jelikož doktor Stockmann bojuje svými slovy za pravdu, tak to byl jeden z výchozích bodů. Následně jsme k tomuto žánru chtěli vymyslet nějaký pandán, a tak došlo na elektroniku.
Michal Hába