The Hulk

10. červenec 2003

Legenda komiksového bitevního pole přežila několik desítek let od svého uvedení a těší se dobrému - a zelenému - zdraví. Je to Hulk, vážení přátelé, odpověď Stana Lee na Stevensonova Doktora Jekylla a pana Hydea. Filmové podobě šéfoval "létající" Ang Lee od Tygra a draka. Má cenu na film chodit?

Z dílny komiksového libretisty Stana Lee pochází vedle X-Men, Daredevila a Spidermana rodinka více či méně zapomenutelných superhrdinů, mimo jiné i Bruce Banner alias Hulk. Vědec, který se ve chvílích vzteku změní na ohromného zeleného obra, slavil úspěch už v televizním seriálu z konce sedmdesátých let a zařadil se mezi nejznámější protagonisty obrázků a bublin. To je také důvod, proč byl vybrán k filmové adaptaci. Po řádce zajímavých režisérů a jejich filmů (Spiderman od Sama Raimiho a X-Men od Bryana Singera) nastupuje Ang Lee, proslulý díky Tygrovi a drakovi či Ledové bouři. Nakolik byla volba správná, ukázala až první projekce filmu - do té doby byl snímek netrpělivě očekáván a Leeův dramatický talent vyzdvihovali kritici do nebeských výšin. Jak to chodí, umělecké ideály a předpremiérová propaganda jsou od výsledku astronomicky vzdálené.

Vypadá neškodně, ale ve skutečnosti je horší než Godzilla

Základní stavební kámen scénáře slibuje dostatek témat k zamyšlení. Bruce Banner (Banna) je slušný vědec a zelený Hulk primitivní úderník. Rozpor duše a těla, morálky a instinktů, odkazuje na doktora Jekylla a pana Hydea, což bylo setsakramentsky napínavé čtení a zapletením Betty (Connellyová) s Bannerem/Hulkem vykresluje Lee odkaz na Krásku a zvíře. Profláklost obou motivů scénář zpětně zabíjí. Napětí hledáme mikroskopem a pro porozumění není nabídnut dostatečný počet styčných ploch mezi hrdinou a divákem. Lee evidentně zkoušel přitáhnout publikum jak singerovským, tak raimiovským postupem, tempo je proto pomalé (až uspávající) a zrod hrdiny se protahuje jako radioaktivní ektoplazma ze špatně utaženého kohoutku. Hned v úvodní sekvenci je ukázáno, jak maličký Bruce dostane díky svému volnomyšlenkářskému otci do krve nové geny, ale pak diváci čekají věčnost (35 let - pozn. red.), než výbuch radiace spustí genovou reakci, která dělá z Bruce Hulka. A přibližně v tom okamžiku zajímavý děj končí. Působivost skládání obrazu z několika menších oken, kterými Lee odkazuje na komiksové kořeny filmu, vyšumí rychleji než totéž v Telefonní budce. Hulk má sice potlačované vzpomínky na matkovraždu a na výbuch tajné vojenské laboratoře v poušti, ale jeho pátrání po vysvětlení nočních můr je nesmyslné. S troškou soustředění divák pochopí všechny "záhady" během padesáti minut, tedy 88 minut před koncem filmu. Korunu všemu nasazuje závěrečná bitva Hulka a jeho vlastního otce, která postrádá dokonce nestřízlivou logiku a kraťoučké digitální sekvence působí dojmem nedostatku financí.

Mimická výbava digitálního tvora je vskutku pestrá

Vedle režisérské rozkolísanosti škodí nejvíce prázdný scénář. Krátké komiksové sešity se přece jen bez problémů přečtou za deset minut a není třeba je otevírat dvakrát. Jeden sešit roztahaný do 138 minut, to je moc i na otrlého filmového maratonce. K dobru nepřispívá ani Eric Banna v roli Bruce Bannera (člověk se skoro ptá, jestli kritériem výběru hlavního herce nebylo jméno). Chlapecký obličej, který z něj ve filmu Černý jestřáb sestřelen udělal hrdinského vojáka, není vzhledem k strašlivé podobě Hulka vůbec důvěryhodný. Mluvte o zachování hmoty! Hulk je dvojnásobně vyšší a čtyřnásobně širší než Banner, takže odpadá vědecko-fantastický podtext, ačkoliv je rádoby vědeckému výzkumu věnováno mnoho plátnových minut. Bannerova otce ztvárnil Nick Nolte s vervou a gustem, kterými ve společných scénách Bannu schopně vytlačuje.

Hulk loví vrtulníky

Nuda v kině? V mnoha směrech byl televizní seriál zajímavější než film. Ještě před několika lety s úspěchem rotoval na kabelové televizi. Bez triků, bez digitálních efektů, bez velkorozpočtové výpravy - to je právě to, co film zabíjí. Až příliš záběrů je věnováno skákajícímu Hulkovi a dvěma dlouhým digitálním soubojům nebo jediné veselejší scéně, kdy se Hulk chytí stíhačky a ta ho vynese do stratosféry, kde nedostatkem kyslíku omdlí (a následně přežije volný pád přesně do místa, kde na stíhačku naskočil). Digitální senzacechtivost zplošťuje plastičnost charakterů. To je showbyznys a Hollywood.

Z duše do duše, syn a otec

Až se Lee nebude zabývat zrodem hrdiny, možná se mu podaří v Hulk 2 řádně prozkoumat temné vody superhrdinovy duše. V jedničce se mu to nezdařilo. Možná to uznají i producenti a Hulka 2 je nikdy ani nenapadne natáčet. Tomu se ale těžko věří, zvlášť po monstrózním úspěchu ve Spojených státech.

Související odkazy: oficiální stránka

Hulk (The Hulk, USA 2003) Hrají: Eric Banna (Banner/Hulk), Nick Nolte (otec), Jennifer Connellyová (Betty), Sam Elliot (generál), Josh Lucas (Talbot); Scénář: John Turman, Michael France, James Schamus; Hudba: Danny Elfman; Režie: Ang Lee; 138 minut, titulky.

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?