The Hulk
Legenda komiksového bitevního pole přežila několik desítek let od svého uvedení a těší se dobrému - a zelenému - zdraví. Je to Hulk, vážení přátelé, odpověď Stana Lee na Stevensonova Doktora Jekylla a pana Hydea. Filmové podobě šéfoval "létající" Ang Lee od Tygra a draka. Má cenu na film chodit?
Z dílny komiksového libretisty Stana Lee pochází vedle X-Men, Daredevila a Spidermana rodinka více či méně zapomenutelných superhrdinů, mimo jiné i Bruce Banner alias Hulk. Vědec, který se ve chvílích vzteku změní na ohromného zeleného obra, slavil úspěch už v televizním seriálu z konce sedmdesátých let a zařadil se mezi nejznámější protagonisty obrázků a bublin. To je také důvod, proč byl vybrán k filmové adaptaci. Po řádce zajímavých režisérů a jejich filmů (Spiderman od Sama Raimiho a X-Men od Bryana Singera) nastupuje Ang Lee, proslulý díky Tygrovi a drakovi či Ledové bouři. Nakolik byla volba správná, ukázala až první projekce filmu - do té doby byl snímek netrpělivě očekáván a Leeův dramatický talent vyzdvihovali kritici do nebeských výšin. Jak to chodí, umělecké ideály a předpremiérová propaganda jsou od výsledku astronomicky vzdálené.
Základní stavební kámen scénáře slibuje dostatek témat k zamyšlení. Bruce Banner (Banna) je slušný vědec a zelený Hulk primitivní úderník. Rozpor duše a těla, morálky a instinktů, odkazuje na doktora Jekylla a pana Hydea, což bylo setsakramentsky napínavé čtení a zapletením Betty (Connellyová) s Bannerem/Hulkem vykresluje Lee odkaz na Krásku a zvíře. Profláklost obou motivů scénář zpětně zabíjí. Napětí hledáme mikroskopem a pro porozumění není nabídnut dostatečný počet styčných ploch mezi hrdinou a divákem. Lee evidentně zkoušel přitáhnout publikum jak singerovským, tak raimiovským postupem, tempo je proto pomalé (až uspávající) a zrod hrdiny se protahuje jako radioaktivní ektoplazma ze špatně utaženého kohoutku. Hned v úvodní sekvenci je ukázáno, jak maličký Bruce dostane díky svému volnomyšlenkářskému otci do krve nové geny, ale pak diváci čekají věčnost (35 let - pozn. red.), než výbuch radiace spustí genovou reakci, která dělá z Bruce Hulka. A přibližně v tom okamžiku zajímavý děj končí. Působivost skládání obrazu z několika menších oken, kterými Lee odkazuje na komiksové kořeny filmu, vyšumí rychleji než totéž v Telefonní budce. Hulk má sice potlačované vzpomínky na matkovraždu a na výbuch tajné vojenské laboratoře v poušti, ale jeho pátrání po vysvětlení nočních můr je nesmyslné. S troškou soustředění divák pochopí všechny "záhady" během padesáti minut, tedy 88 minut před koncem filmu. Korunu všemu nasazuje závěrečná bitva Hulka a jeho vlastního otce, která postrádá dokonce nestřízlivou logiku a kraťoučké digitální sekvence působí dojmem nedostatku financí.
Vedle režisérské rozkolísanosti škodí nejvíce prázdný scénář. Krátké komiksové sešity se přece jen bez problémů přečtou za deset minut a není třeba je otevírat dvakrát. Jeden sešit roztahaný do 138 minut, to je moc i na otrlého filmového maratonce. K dobru nepřispívá ani Eric Banna v roli Bruce Bannera (člověk se skoro ptá, jestli kritériem výběru hlavního herce nebylo jméno). Chlapecký obličej, který z něj ve filmu Černý jestřáb sestřelen udělal hrdinského vojáka, není vzhledem k strašlivé podobě Hulka vůbec důvěryhodný. Mluvte o zachování hmoty! Hulk je dvojnásobně vyšší a čtyřnásobně širší než Banner, takže odpadá vědecko-fantastický podtext, ačkoliv je rádoby vědeckému výzkumu věnováno mnoho plátnových minut. Bannerova otce ztvárnil Nick Nolte s vervou a gustem, kterými ve společných scénách Bannu schopně vytlačuje.
Nuda v kině? V mnoha směrech byl televizní seriál zajímavější než film. Ještě před několika lety s úspěchem rotoval na kabelové televizi. Bez triků, bez digitálních efektů, bez velkorozpočtové výpravy - to je právě to, co film zabíjí. Až příliš záběrů je věnováno skákajícímu Hulkovi a dvěma dlouhým digitálním soubojům nebo jediné veselejší scéně, kdy se Hulk chytí stíhačky a ta ho vynese do stratosféry, kde nedostatkem kyslíku omdlí (a následně přežije volný pád přesně do místa, kde na stíhačku naskočil). Digitální senzacechtivost zplošťuje plastičnost charakterů. To je showbyznys a Hollywood.
Až se Lee nebude zabývat zrodem hrdiny, možná se mu podaří v Hulk 2 řádně prozkoumat temné vody superhrdinovy duše. V jedničce se mu to nezdařilo. Možná to uznají i producenti a Hulka 2 je nikdy ani nenapadne natáčet. Tomu se ale těžko věří, zvlášť po monstrózním úspěchu ve Spojených státech.
Související odkazy: oficiální stránka
Hulk (The Hulk, USA 2003) Hrají: Eric Banna (Banner/Hulk), Nick Nolte (otec), Jennifer Connellyová (Betty), Sam Elliot (generál), Josh Lucas (Talbot); Scénář: John Turman, Michael France, James Schamus; Hudba: Danny Elfman; Režie: Ang Lee; 138 minut, titulky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.
Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu


Nebojte se klasiky!
Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?