Havel na jevišti 21. století. Nad nadčasovostí her Václava Havla se zamýšlejí výrazné osobnosti českého divadla
Největší boom na české divadelní scéně zažily Havlovy hry z pochopitelných důvodů po listopadu 1989, zkraje 90. let. Mnozí byli pak přesvědčeni, že jeho dramata jsou příliš zatížena dobovým kontextem a v proměněné společensko-politické situaci nemají co říct. Přesto se k nim řada divadelníků vrací dodnes. Co je k tomu vede? Proč věří v jejich nadčasovost?
Všechny epizody
-
1
Havel na jevišti 21. století. Režisér Andrej Krob
-
2
Havel na jevišti 21. století. Režisér Vladimír Morávek
-
3
Havel na jevišti 21. století. Ředitel Národního divadla Jan Burian
-
4
Havel na jevišti 21. století. Loutkoherec Vítek Brukner
-
5
Havel na jevišti 21. století. Režisér Petr Boháč
-
6
Havel na jevišti 21. století. Umělecký šéf Národního divadla moravskoslezského Vojtěch Štěpánek
-
7
Havel na jevišti 21. století. Principál Divadla Feste Jiří Honzírek
Seriál Havel na jevišti 21. století přináší rozhovory s předními režiséry českého divadla, kteří věří v Havlovu schopnost komentovat svými texty (vzniklými převážně v podmínkách komunistického režimu a jako takové polemizující s jeho mravními hodnotami) aktuální společenské dění. V mnohém se při jejich jevištním „čtení“ rozcházejí. Pokorně se jim přizpůsobují i si podle vlastních potřeb přizpůsobují je. Dokumentují pluralitu režijních přístupů, kterou při práci s Havlovými texty lze uplatnit, navzdory autorovo jasné představě, jak by měly být hrány.
Podle principála brněnského Divadla Feste, Jiřího Honzírka, nabízejí i jeho nedramatické texty nezměrné pole možných scénických interpretací už pro šíři časového rozpětí, v němž se postupně rodily, a analogicky myšlenkový vývoj jejich tvůrce. On sám některým např. vtiskl moderní uměleckou formu site-specific/audiowalk.
Havlovy hry ale byly adaptovány i pro loutkové nebo pohybové divadlo. Rezonovaly jinak na alternativní scéně a na velkém jevišti kamenného divadla. Zůstávají však stále výzvou pro inscenátory – ať už pro překážky, které nastražil sám autor svým důrazem na absolutní respektování slova a s ním spojenými nároky na hereckou složku, nebo pro osobnost Václava Havla, jehož roli dramatika zastínila politická funkce prezidenta republiky či pro domnělý anachronismus výpovědi.
Jak lze Havlovým hrám rozumět dnes, jak je chápat a vykládat? Jaké motivy jsou dosud živé? Co je na nich dnes nejcennější a nejpřitažlivější? Seriál se věnuje různým způsobům percepce dramatikových textů v současnosti, ale i divácké recepce jejich jevištního zpracování po roce 2000. Mapuje hledání interpretačního klíče v osobitých divadelních nastudováních starší i mladší režisérské generace napříč Čechy a Moravou.
Sedmidílný cyklus Havel na jevišti 21. století vznikl u příležitosti výročí autorových nedožitých 85. narozenin a předkládá umělecké postoje a názory výrazných osobností českého divadla, které se zamýšlejí nad jeho dramatickým odkazem, jeho přínosem, posláním a apelem pro nové tisíciletí.
Související
-
Portréty Václava Havla nebo hry HaDivadla. Vychází druhý svazek edice České divadelní fotografie
Institut umění – Divadelní ústav v loňském roce založil novou edici s názvem Česká divadelní fotografie. Druhý svazek je věnovaný tvorbě fotografa Jaroslava Prokopa.
-
Jedním z cílů filmu bylo rozvířit debatu o odkazu Václava Havla. A to se povedlo, říká režisér Horák
Slávek Horák detailněji mluví o motivaci natočit film Havel, nebo o tom, jak snímek podle něj působí na mladé diváky.
-
Umělecké i životní role pěti herců. Jan Kačer vzpomíná v pokračování cyklu Legendy Činoherního klubu
Založení Činoherního klubu v Praze roku 1965 znamenalo pro všechny zúčastněné krok do neznáma. U společného díla se sešla přemíra hereckých osobností...
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.