Hana Kotková: od cimbálové k supermoderní hudbě

13. květen 2005

Hana Kotková poprvé pronikavě zazářila na českém hudebním nebi v roce 1997, kdy se stala nejúspěšnější účastnicí Mezinárodní houslové soutěže Pražského jara a o stupínek níže za ní zůstal Pavel Šporcl.

Absolventka ostravské konzervatoře i pražské AMU, která si své vzdělání doplňovala u věhlasných pedagogů Josefa Gingolda v americkém Greensboro či v Mezinárodní akademii Yehudi Menuhina ve švýcarském Gstaadu u Alberta Lysyho, měla navíc za sebou už v dívčím věku praktickou hudební průpravu jako málokdo. "V pěti letech, když jsem na housle začínala, se mi věnoval otec, který mě učil nejdříve bez not podle sluchu jednoduché lidové písně, které jsem záhy hrála coby primáška rodinné cimbálovky. Když jsem v šesti letech začala na LŠU v Opavě, měla jsem tak už dost dobrý základ."

V šesti letech jako primáška rodinné cimbálovky

Pražskojarní publikum naposledy tleskalo Haně Kotkové před třemi lety jako člence Smetanova tria, s nímž po jistou dobu spojila své aktivity na poli komorní hudby. Že její vzácné italské housle Gagliani z roku 1775 i moderní nástroj, který speciálně pro ni zhotovil v roce 1996 známý pražský houslař Jan B. Špidlem, slyší častěji posluchači v zahraničí než doma, je dáno rodinným zázemím mladé umělkyně. Svůj život totiž spojila se švýcarským televizním producentem, se kterým trvale žije v malé půvabné vesničce u Lugana, odkud se vydává na své koncertní cesty. "Doma mám dva čertíky - sedmiletou Dášenku a dvouletou Karolinku, které obě jako miminka jezdila se mnou po koncertech. Moje maminka obvykle s velkou trpělivostí špacírovala s kočárky před koncertními sály a čekala na konec, aby mohla miminka dostat mlíčko."

Přesto se jí vcelku úspěšně podařilo skloubit roli umělkyně i matky, jak dosvědčují její velká turné v Evropě i USA po boku dalších houslových virtuosů Yehudi Menuhina a Alberta Lysyho či vlastní recitály s britským klavíristou Simonem Mulliganem. Doma v Luganu se pravidelně zúčastňuje festivalu Martha Argerich Project, kde účinkovala např. s Mikhailem Pletněvem nebo Lilyí Zilbersteinovou. Její poslední kompaktní disk u pařížské firmy Forlane přináší kompletní nahrávku sonát Eugena Ysaÿe, které patří k nejnáročnějším interpretačním úkolům každého houslového virtuosa.

Houslistka Hana Kotková

Letošní vystoupení Hany Kotkové na Pražském jaru v sobotu 28. května společně s Janáčkovou filharmonií bude unikátní především volbou zcela jedinečného koncertního díla Housle a orchestr od amerického skladatele Mortona Feldmana. Touto volbou jako by umělkyně stvrdila své krédo, že nehodlá chodit světem dnešní hudby se zavřenýma očima a ušima: "Feldmanův koncert má naprosto nezaměnitelnou hudební řeč. Sólový nástroj se odchyluje od orchestru do té míry, že se až zdá, jako by se housle pohybovaly v jiném světě. Zvuk sólových houslí může splývat se zvukem orchestru, může být v popředí či zůstávat v pozadí. Tato dvojakost objasňuje, že i poslech musí být jiný a vyžaduje velkou otevřenost a ochotu vnímat ty nejjemnější nuance. Přirozeně je nemožné vydržet takové soustředění po celou dobu šedesáti minut. Samotná Feldmanova partitura počítá se střídáním okamžiků intenzivního vnímání s okamžiky jakési úlevy. Zkrátka posluchač může vstupovat a vystupovat ze skladby, kdy a jak se mu zlíbí."

autor: Antonín Matzner
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.