Hadry, kosti, kůže. Inscenace přibližuje dvacet let soužití Wericha a Holana ve vile na Kampě
Vzdáleně stojící osobnosti, které byly dvacet let sousedy ve stejné vile na pražském ostrově Kampa, tedy básník Vladimír Holan a herec Jan Werich, se opět setkávají v nové inscenaci Švandova divadla „Hadry, kosti, kůže“. O jejich nesnadném vztahu pojednal dramatik Pavel Jurda.
Pozoruhodný příběh, do něhož se promítá i magie staré Prahy, zasazuje do prostředí Werichovi vily režisér Martin Františák. Do role Jana Wericha obsadil Miroslava Hanuše a do role Vladimíra Holana Luboše Veselého.
„Jan Werich a Vladimír Holan - oba se narodili a zemřeli ve stejném roce, oba měli dcery se smutným osudem, oba byli národem vyzdviženi i zavrženi. A také žili dvacet let na stejné adrese ve vile na Kampě, a to podle mě není náhoda," říká režisér a umělecký šéf Švandova divadla Martin Františák.
Oba podle něj také čelili podobným životním výzvám, které před ně stavěla nesvobodná doba, očekávání národa i jejich vlastní svědomí. „Žili od sebe vzdáleni jen pár metrů na výšku, občas ale jako dva trosečníci na ostrově uprostřed Prahy,“ dodává Martin Františák.
A právě prostor, ve kterém společně žili zpřítomňuje na jevišti Studia Švandova divadla scénografka a kostýmní výtvarnice Eva Jiřikovská. Jedná se o dvoupatrovou konstrukci připomínající dva byty – Holanův i Werichův – přičemž pro oba je charakteristická šikmá podlaha, která podle Martina Františáka může také symbolicky odkazovat k tomu, že vila je lodí, která se v příběhu kymácí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.
Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu


Nebojte se klasiky!
Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?