Gergana Haralampieva: Všechno kolem se mění, ale systém klasické hudby je hluboko v minulosti

8. únor 2019

Při „znovuobjevení“ houslistky Gergany Haralampievy, tentokrát v USA, jsem si opět uvědomila, jak barvité a na první pohled nepravděpodobné scénáře píše spontánně život.

Houslistka s bulharským jménem i kořeny na sebe výrazně upozornila v devíti letech, kdy vyhrála coby žákyně ZUŠ v Odrách známou dolnokubínskou soutěž Čírenie talentov. Český rozhlas v Ostravě s mimořádně nadanou dívenkou tehdy ihned navázal kontakt a mimo jiné ji také pozval do tehdejšího pořadu Studio live, kde v přímém přenosu suverénně obhájila i další vítězství v celorepublikových dětských soutěžích. Ve svých jedenácti letech Českou republiku opouští, její otec vyhrál v loterii „Zelenou kartu“ a rodina Haralampievových se stěhuje do Bostonu. Tímto se příběh nadaného děvčete pro českou hudební scénu na několik let uzavřel. Na skok se vrací Gergana na Ostravsko až v roce 2012, to už byla čerstvě přijata na Curtisův Institut, jednu z nejlepších konzervatoří na světě. Magisterská studia dokončila na prestižní New England Conservatory teprve před rokem a hned poté získala dvouleté členství v Ensemble Connect při Carnegie Hall v New Yorku. Tady jsme se opět po letech setkaly.

Gergana Haralampieva

Jak se jedenáctiletá dívka, do té doby jen plynně mluvící česky, přizpůsobila americkému školství? Jakou šanci mají v americkém systému školství děti z nízkopříjmových rodin přistěhovalců? Co obnáší studium na vysokých uměleckých školách v USA a jak vede studenty k samostatnosti? Kolik je zapotřebí talentu, kolik tvrdé práce a jakou roli v životě hraje štěstí?  Co znamená pro začínajícího profesionála angažmá v Ensemble Connect při Carnegie Hall a jakou komunikaci s veřejností takové členství vyžaduje? Jaké, nejen v USA, panují předsudky ohledně klasické hudby, a proč je důležité ji zpřístupnit i „nevzdělané“ části publika? Jak se daří letos pětadvacetileté Gerganě Haralampievě učit žáky v sedmé třídě základních škol hře na housle a proč je to tak důležité? Příběh bulharsko-česko-americké houslistky vám nabídne Vizitka, zřejmě také pocit, že „americké sny“ se stále plní.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová