Galerijní provoz v době pandemie. Jak propagovat a podpořit současné mladé umění?
Galerie jsou místem setkávání a pro začínající umělce také možností, jak dostat svá díla k veřejnosti. Galeristé musejí ovšem naplánované výstavy přesouvat nebo rušit.
Do ArtCafé jsme si pozvali galeristy Alexandru Karpuchinu z Karpuchina Gallery, Miloslava Vorlíčka z Galerie Lítost a kurátorku Gabrielu Kotikovou z Galerie Jelení.
Karpuchina Gallery je novým prostorem, který zahájil svůj provoz letos v říjnu, po třech dnech ho musela galeristka Alexandra Karpuchina v rámci protiepidemických opatření zavřít. „Měli jsme štěstí, že jsme o sobě aspoň mohli dát vědět a zahájit provoz. Je to škoda spíše pro diváky než pro galerie,” říká Karpuchina. Pro galeristku je důležité dát prostor i začínajícím tvůrcům, proto je přízemí nové galerie věnované právě jim. Karpuchina ke skladbě výstavního programu dodává: „Výstavy tak můžou být rozvrženy na program umělců s mezinárodním renomé a na mladší experimentální program.”
Galerie Jelení se ve svém programu dlouhodobě zaměřuje na podporu současných mladých českých umělkyň a umělců, kteří tam mnohdy mívají jednu ze svých prvních samostatných výstav. Podle kurátorky Gabriely Kotikové jsou právě mladí umělci často závislí na tom, aby je někdo oslovil. V Galerii Jelení i za stávající situace připravují další program. „Nyní nevíme, jak to bude dál. Musíme připravit dvě výstavy do konce roku,” podotýká Kotiková.
Umělci vysokoškoláci teď připravují výstavy ve zhoršených podmínkách.
Gabriela Kotiková
Hosté se shodují, že přechod do onlinu nemůže nahradit fyzickou návštěvu galerie, dojem je jen částečný. Podle galeristy Miloslava Vorlíčka není vztah diváka k uměleckému dílu v digitálním prostoru vyřešený a uspořádání výstavy v online prostředí je častokrát i dražší. „I když jsme vůči tomu skeptičtí. Požádali jsme na příští rok jsme jednoho kurátora a kurátorku, aby připravili online program, kdybychom museli zůstat zavření,” říká Miroslav Vorlíček.
Hudbu vybrala: Veronika Lucassen
Související
-
Neřešit vstupné a otevřít dveře všem. Jen tak se galerie může stát veřejným prostorem, říká Kintera
Toužíte po tipu na víkendovou procházku s netradičním cílem? Poslechněte si Vizitku, do které sochaře pozvala Hana Slívová.
-
Velká neznámá Knastová. Kdo je nová generální ředitelka Národní galerie?
Kdo je dlouholetá polská muzejní manažerka Alicja Knastová a jakých úspěchů dosáhla?
-
Záleží na tom, kdo a jak se dívá. Fotograf Festival řeší vztah mezi fotografem a dokumentovaným
Kurátorka Tereza Rudolf představuje letošní Fotograf Festival s podtitulem Nerovný terén. Umělci Kateřina Konvalinová a Martin Netočný reflektují vztahy na poli fotografie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka