Fauna se mstí. Umělci upozorňují, že na planetě nežijeme sami
Co by nám řekla zvířata ke klimatické krizi, kdyby mohla mluvit? Fotograf Jaap Scheeren a filmař Martin Páv dávají ve své práci prostor fauně.
V pražské outdoorové galerii Artwall můžeme při cestě kolem vidět v těchto dnech výstavu nazvanou Katastrofa. Představuje fotografie zvířat žijících v pobřežní oblasti Nizozemska ohrožených záplavami. Dílo nizozemského fotografa Jaapa Scheerena zároveň pobaví i zneklidní.
Zvířata na fotkách totiž ukazují prostředníček nebo zvedají zaťatou pěst k nebi. Fotograf zobrazuje zvířata v typicky lidských pozicích a představuje si, co by si o nás mohla myslet.
Zvířata v přírodě mají stále šestý smysl, takže vědí, dřív než my, že se něco špatného děje.
Jaap Scheeren
Podle kurátorky výstavy Zuzany Štefkové jsou Scheerenovy fotografie odrazem mezidruhové komunikace, která maže hranice mezi lidmi a nelidmi. Je toho názoru, že umění může být pouze antropocentrické. Proto polidštění zvířat na fotografiích vychází z nerovnováhy, ve které je člověk jejich největším problémem, protože je mimo jiné připravuje o jejich přirozené prostředí.
Jako lidstvo spoustu věcí zvířatům dlužíme. Mají nás co učit.
Zuzana Štefková
Pro režiséra Martina Páva je příroda něco, z čeho my lidé můžeme stále brát inspiraci. Ve svém připravovaném dokumentárním filmu Vlci na hranicích vnímá vlka jako spouštěče lidských konfliktů.
Vlky v jeho filmu ovšem nenajdeme. Jsou zobrazeni pouze skrze pocity, které vyvolávají v lidech.
Příroda prostě je, aniž by přemýšlela, aniž by něco chtěla. Tím jsme přírodě opakem.
Martin Páv
Problematika klimatu je ve světě současného umění stále běžnějším fenoménem. Vnímáme ohrožení lidstva, často ale zapomínáme na dopad klimatických změn na zvířata, kteří s námi planetu sdílí.
Myslím si, že jsme toho v přírodě pokazili tolik, že bude nejspíš lepší, když bude příroda pokračovat bez nás.
Jaap Scheeren
Pořad moderovala Agáta Hrnčířová, která si do ArtCafé pozvala kurátorku galerie Artwall Zuzanu Štefkovou a filmového dokumentaristu Martina Páva. Telefonicky také mluvila s nizozemským fotografem Jaapem Scheerenem. O hudební dramaturgii se postaral Aleš Opekar, který ve svém výběru představil skladby Longital a Živých kvetů.
Související
-
Zuzana Štefková: Pouliční galerie Artwall chce diváky vytrhnout ze stereotypu
Může být galerie feministická a ekologická? Lze skloubit aktivismus s akademickou činností? Odpovědi hledala ve Vizitce teoretička umění a kurátorka galerie Artwall.
-
Anna Remešová: Umění dokáže ekologickou krizi zviditelňovat
Zabývá se ekologickými projevy v současném umění. Jak můžou umělci posílit povědomí o změně klimatu nebo vymírání živočišných druhů?
-
Film Vlci na hranicích. Metafora rozdělení společnosti a symbol něčeho nového, co k nám přichází
Vlci na hranicích, nový dokument, který pomalu vzniká pod rukama režiséra Martina Páva. Je o návratu vlků na Broumovsko, kde je někteří lidé vítají, jiní je nevidí rádi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka