Domestik ukazuje, jak se z lidí stávají roboti, říká režisér Adam Sedlák

28. září 2018
Jiří Konvalinka ve filmu Domestik

Debutový film Adama Sedláka vstupuje do českých kin. ArtCafé přibližuje cestu snímku od prvního nápadu až na velké plátno i to, jak se na film dívají tvůrci v premiérovém týdnu.

Prvotní myšlenka filmu Domestik vznikla v obývacím pokoji při sledování přenosu cyklistických závodů Tour De France. „Ten příběh se hodně proměnil. Od prapůvodního nápadu, kdy to měl být spíš sportovní film, s každou novou verzí scénáře se film proměnil do stylizovaného polohororu až sci-fi,“ říká režisér Adam Sedlák, kterého nejvíc zaujaly rituály sportovců.

Sebezničující touha po nejlepším výkonu

Čtěte takéPřepracovanost je cool. Mileniálové si tak zdobí ego, říká psycholog Pavel Špatenka

„Myslím, že je to v podstatě film o sebezničující touze dvou lidí. Touze, která je může zavést až do nějakého destruktivního stavu a je úplně jedno, jestli chce být člověk nejlepší cyklista nebo nejlepší moderátor Českého rozhlasu,“ shrnuje Sedlák. Nakonec tedy natočil film o vrcholovém cyklistovi, který se chce po zranění dostat zpátky do formy, a tak si domů pořídí kyslíkový stan. To se ovšem nelíbí jeho ženě, která by ráda měla dítě, ale každou příležitost otěhotnět zkazí navýšený trénink. Domestik prostřednictvím stereotypů opakovanými postupy dávkuje napětí a divák cítí čím dál tím větší nejistotu.

Herci by vzali práci i zadarmo

Všechno chceme hned? Seriál Semestr je nejpříjemnější překvapení letoška

03737744.jpeg

Seriál Semestr vypráví o partnerském vztahu na dálku – po dobu jednoho studijního pobytu na Erasmu. Z drtivé většiny se příběh odehrává při skypování a na sociálních sítích. Semestr přináší do české tvorby formální inovaci i nové inspirační zdroje. Jeho tvůrce musíme zařadit mezi letošní největší objevy.

Producent Jakub Jíra, pro kterého je Domestik taky prvním celovečerním filmem, chtěl být od začátku součástí natáčení: „Četl jsem až třetí nebo čtvrtou verzi scénáře, věděl jsem, že to bude trochu jiný film, ale líbilo se mi to.“ Se sháněním peněz měli filmaři ze začátku problém, proto v mezičase natočili internetový seriál Semestr. Ten sklidil úspěch a producent tak mohl snadněji oslovovat partnery, kteří přispěli na snímek s finálním rozpočtem 6,5 miliónu korun. „V každé položce rozpočtu jsme museli jít dolů. Nejvíc jsme se museli uskromnit v honorářích, které hlavně pro hlavní část štábu nebyly takové, jaké měly být. Na druhou stranu jsme si řekli, že máme nějaký budget a že to chceme natočit. I za takových podmínek… Herec Miroslav Hanuš dokonce řekl, když film viděl, že by to dělal zadarmo,“ říká producent Jíra.

Od cyklistky k tenisu

Cesty obou tvůrců se teď pravděpodobně rozejdou, Jakub Jíra si pročítá scénáře, které by rád v budoucnu realizoval, Adam Sedlák by chtěl natočit dokument, který přiblíží finále Poháru Federace v roce 1986, kdy naproti sobě nastoupily tenistky Spojených států a Československa Martina Navrátilová a Hana Mandlíková.

Poslechněte si celé ArtCafé včetně hudebního výběru Jonáše Kucharského z labelu Anti-Ghost Moon Ray a příspěvku o archivu George Orwella.

Spustit audio

Související