Dnes neumírej

10. leden 2003

Bond přestává být Bondem. Jednak je scénář napsán jako poklona každému z devatenácti předcházejících filmů, a pak je tu nové tisíciletí, které po Hollywoodu vyžaduje razantní odklonění od tradic, pakliže producenti plánují přežít alespoň pár desítek let.

Dvacítka je pro filmový průmysl neobvyklá, zvlášť, když jde o počet filmů s jedním hrdinou, který střídá herecké tváře a bezostyšně se stává výstavním panákem pro firmy s drahými a elegantními výrobky. Sean Connery, George Lazenby, Timonthy Dalton, Roger Moore a Pierce Brosnan se postarali, aby Jamese Bonda měl rád celý svět - a bylo to především o stylu, s jakým hrdina vystupoval v zapeklitých situacích, o komunikační dovednosti, s jakou obluzoval ženy a stíral nepřátele, o šarmu, s jakým řídil tank ulicemi Moskvy nebo lunární vozítko po poušti a zároveň uměl společensky žít v kasinu nebo na recepcích. Symboly Bonda se staly jeho stigmaty: každý film musí mít výpravný děj, krásné povolné ženy (jednu určitě), geniální agentské vybavení z laboratoří britské rozvědky a sám Bond se musí chovat podle tak přesného vzorce, až se nedá mluvit o tradicionalismu, ale o zkostnatělosti se vším všudy, tedy i s těmi občas děsivými písničkami v avantgardních otevíračkách. Nástupem Pierce Brosnana ve Zlatém oku jednoznačně přichází americký bum-bácký teátr a velkorozpočtové efekty. V Dnes neumírej najdeme poctu a revoluci žánru v jednom.

Bond je akční, i kdyby nechtěl

Bond přestává být Bondem. Jednak je scénář napsán jako poklona každému z devatenácti předcházejících filmů, a pak je tu nové tisíciletí, které po Hollywoodu vyžaduje razantní odklonění od tradic, pakliže producenti plánují přežít alespoň pár desítek let. V případě Dnes neumírej pojali tvůrci "odklon" rafinovaně: maximalizovali bondovské prvky a udělali z bondovského filmu akční miš-maš neuvěřitelné vypravěčské roztříštěnosti a vizuální zábavnosti najednou. Jak si každý uvědomí po první půlhodině, tady se vyhazovalo takové množství peněz z oken, až plátno nestačilo pojmout všechny speciální efekty, jejichž koncentrovanost přesahuje únosnost šedé kůry mozkové lidského diváka. Bond sám se dostává do prekérní situace, kdy ho M:I-6 odepíše a on musí na vlastní pěst zastavit severokorejského generála s plastikou obličeje (takže vypadá jako Toby Stephens). Naštěstí v polovině tažení si M (obligátní Denchová) rozmyslí Bondovu pozici v organizaci a jede se naplno, se vším technologickým vybavením od vynálezce Q, kterého energicky sehrál John Cleese - ten se celý život musel těšit, až řekne Bondovi, co znamenají ty dvě nuly před sedmičkou. Bondovským autem se opět stává Aston Martin, ovšem s menší chybkou: díky zásahu Q je neviditelný. Tak jakápak reklama. Do děje vstupuje bondgirl Jinx (Halle Berryová) a o svádění je postaráno. Brosnan jako Bond omezuje škálu bondovského chování a přijímá roli tvrďáka rambovského stylu, který místo mluvení jedná a v podstatě se ani nesnaží chovat gentlemansky.

Bond s Madonnou naštěstí (a kupodivu) nic nemá

Pro bondovské filmy jako celek byla vždy důležitá nadsázka a shazování agentských filmů, toho se dočkáme v Dnes neumírej maximalizovaně, přestože už dávno nejde o špiónský film. To je prostě akce. Nemá hlavu, nemá patu, má jen tělo a je jí hodně. Téměř každá z natočených bondovek film přebíjí (ovšem rozpočet 142 miliónů dolarů hraje pro Dnes neumírej), ale podle všeho nebylo cílem udělat nejlepší z nejlepších snímků svého druhu. Pakliže nevěříte, poslechněte si úvodní píseň od Madonny, pakliže má nějaké rádio tu drzost a pouští ji lidem do uší, a pak si řeknete, že takový je celý film: jsou na něm vidět dolary a experimentálnost v rámci možností technologie, ale tím to končí. Svým způsobem jde o dekadentní filmovou zkušenost.

Cuba libre: osudové setkání na Kubě

Výše zmíněný efekt "zvrhlé zábavnosti" je možný jen pro znalce minulých Bondů, ti ostatní mohou po právu film považovat za akční blbinu, protože jim unikne množství narážek od světoznámého nenaplněného vztahu Moneypennny a Bonda (už skoro!) až po nenápadná mrknutí okem v případě podobnosti ledového paláce hlavního zlouna s Strombergovou pevností ve filmu Špión, který mě miloval (1977), o evidentním napodobení smrtícího satelitu z filmu Diamanty jsou věčné (1971) nemluvě. Filmoví analytici budou mít s dvacátým Bondem hodně práce, my ostatní můžeme do kina zajít, sednout si, vypnout mozek a ztlumit smyslové orgány a bavit se až k naprosté zahlcenosti.

Prší auta, u Bonda se skutečně dobře pobavíte

<!-- <emphasis>Související odkazy:</emphasis> <ulink url="http://www.jamesbond.com">oficiální stránka< /ulink> -->

Dnes neumírej (Die Another Die, USA 2002) Hrají: Pierce Brosnan (James Bond), Halle Berry (Jinx), Toby Stephens (Gustav Graves), Rosamund Pike (Miranda Frost), Rick Yune (Zao), Judi Dench (M), John Cleese (Q); Scénář: Neal Purvis, Robert Wade; Hudba: David Arnold; Kamera: David Tattersall; Režie: Lee Tamahori; 132 minut, titulky.

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.