Divoký sny Jiřího Černického jsou excentrické architektonické vize s dávku muzeálního retrofuturismu

27. leden 2016

Pražská Galerie Rudolfinum zahájila multimediální projekt s názvem Divoký sny, představující modely, objekty, sochy nebo zvukové a videoinstalace Jiřího Černického. Společně s bohatým doprovodným programem můžete akci navštívit do 10. dubna.

Unikátní multimediální projekt vznikl na základě autorových padesáti kreseb z posledních pětadvaceti let. Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1998 a vedoucí ateliéru malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Jiří Černický (nar. 1966), nechává ve svých dílech zaznít pro něj charakteristické environmentální, sociální a para-vědecké náměty. „Chtěl jsem do Galerie Rudolfinum vstoupit jako do jiné prostory, ne jako do prostoru vizuálního umění, ale jako do Národního muzea,“ vysvětluje umělec svoji koncepci.

03557684.jpeg

Někdy působí bláznivě, ale vždy jsou obrazy i „sny“ promyšlenéSérii kreseb, které Jiří Černický vystavuje, vznikaly podle kurátora Davida Koreckého během 15 až 20 let. „Jsou to takové nápady, myšlenky, ideje, často pocházejí z oboru architektury, ale i z jiných technických oborů. Někdy je to čiré vizionářství a podobně.“ Galerie postoupila v záměru dál a vznikla instalace nejen kreseb, ale i objektů. „Udělat nový projekt pro zdejších 1000 metrů čtverečních, aby to nebylo stále opakující se a aby to nebylo nafukování prostoru, to není jednoduché.“

Jiří Černický je známý jako tvůrce experimentálních a intermediálních projektů. Kresby představené v Galerii Rudolfinum vznikaly v posledních 25 letech a kombinují utopické představy o zlepšení světa, archeologii ideologií 20. století, excentrické architektonické vize a jistou dávku muzeálního retrofuturismu. Jiří Černický nechá zaznít všem médiím, ve kterých doposud pracoval, včetně skulpturálních, kinetických, zvukových a site-specific instalací, performance, nebo videoartu.

Spustit audio