Divadlo v Dlouhé nahlédne do puberťáckých deníků Adriana Molea

8. listopad 2017
Tajný deník Adriana Molea

Zřejmě nejznámější britský teenager se vrací na česká divadelní prkna. Retro hudební inscenaci Tajný deník Andriana Molea ve věku 13 a 3/4 uvádí Divadlo v Dlouhé.

Loni se po šesti letech znovu uvolnila licenční práva na inscenaci britské autorky Sue Townsendové Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾. V pražském Divadle v Dlouhé ji díky tomu dnes v 19 hodin uvádějí jako první premiéru letošní sezóny. Román Tajný deník Adriana Molea o dospívajícím chlapci vyšel ve Velké Británii roce 1983. A byl tak úspěšný, že z něj sama autorka následující rok vytvořila dramatický text.

Tajný deník Adriana Molea

Českou premiéru měla hra v roce 1995 a od té doby ji uvedlo několik českých divadel, včetně toho v Kladně, kde ji před jedenácti lety režíroval Miroslav Hanuš. Stejně jako teď v Dlouhé. „Nerad opakuji svoje věci. Ale přišlo mi, že tahle věc je taková nevyužitá, cítil jsem, že by si ještě zasloužila existovat. A tohle je tak dobrý, že puberťáci si to čtou a smějou se u toho,“ vysvětluje režisér, proč se vrátil ke stejné látce podruhé.

Inscenace Jsme v pohodě na Nové scéně ND: vysmívá se homofobii i rozmlžené sexuální identitě

Jsme v pohodě

Provokativní komedii „Jsme v pohodě“ současného amerického dramatika Paula Rudnicka uvede dnes v premiéře Národní divadlo v Praze. První činoherní premiéru letošní sezony režíruje Braňo Holiček.

Do hry je zařazeno 12 hudebních čísel živě doprovázených kapelou složenou z herců divadla. Sama Sue Townsendová s písněmi ve své dramatizaci počítala, režisér a autor textů písní Miroslav Hanuš s nimi ale nebyl spokojený, přišly mu až příliš univerzální. Vybral tedy spolu s autorem hudebního aranžmá Milanem Potočkem autentickou muziku 80. let, která je stále více či méně populární a všechny písně přetextoval. „Výběr hudby jde napříč tím, co se tehdy hrálo a co by postavy poslouchaly. Mládež je tam taková mainstreamová. Čili žánrově se tam objevuje disco, elektrodisco, ale je tam třeba i country," říká režisér.

Tajný deník Adriana Molea

Miroslav Hanuš měl už před jedenácti lety v Kladně jasno v tom, že ačkoli by Adriena Molea mohl hrát dětský herec, pod jeho režijním vedením to tak nebude. Východiskem pro obsazení Martina Matejky do titulní role je fakt, že Townsendová pracuje s humorem a nadhledem. „Tenhle humor nejvíc asi ocení ten, kdo už má něco za sebou, případně to absolvoval jako rodič, proto si myslm, že je lepší, když interpret je dospělý člověk."

Tajný deník Adriana Molea

„Od začátku jsme se o roli bavili s Mirkem Hanušem, on mě zná, ví, že jsem herec, který umí i šlápnout, zahrát i stylizovaně. Tady mě ale hodně držel zpátky a říkal, abych držel civilní tón, byl pozorovatelem s jistou naivitou a laskavostí. Byl bych tedy nerad, kdyby někomu přišlo, že jsem toho kluka parodoval nebo něco přeháněl,“ říká pětačtyřicetiletý představitel titulní role Martin Matejka. O docílení autentičnosti se inscenace nesnaží jen výběrem hudby nebo využitím diaprojektoru, který mimo jiné přibližuje i dobu tehdejší průmyslové krize a úpadku průmyslu.

Autoři:Kateřina Horáková, Alena Rokosová