Chtěli jsme udělat detektivku o tom, co se stane, když táta otevře počítač svého dítěte, říká o seriálu #martyisdead režisér Pavel Soukup

8. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pavel Soukup, režisér

Prozatím „jen“ velkou vlnu mediálního zájmu strhl úspěch na evropské poměry nízkorozpočtového seriálu o kyberšikaně #martyisdead, který nedávno získal v kategorii krátkých seriálů prestižní televizní cenu Emmy. Seriálový thriller natočil Pavel Soukup na základě motivu, se kterým přišel za společností Bionaut. „Ukázalo se, že když se to téma poupraví, může mít zásadní osvětový přesah,“ řekl ve Vizitce Ondřeji Cihlářovi.  

Ze seriálu #martyisdead

Cílem týmu třicetiletého režiséra a absolventa pražské UMPRUM Pavla Soukupa bylo nejen natočit materiál, který zaujme opomíjenou skupinu teenagerů, ale také novým způsobem prozkoumat temná místa internetu. „Chtěli jsme udělat detektivku o tom, co se stane, když táta otevře počítač svého dítěte,“ popisuje Soukup kořeny projektu s tím, že by byl rád, kdyby film sloužil jako nosič osvěty ve věci počítačové gramotnosti a šikany šířené skrz sociální média. Seriál by přitom doporučil už deseti- dvanáctiletým dětem a samozřejmě také jejich rodičům.

Nejlepší cesta k hororu je v pohádce

Žánr thrilleru je Soukupovi blízký odmala, dlouhodobě má rád estetiku ošklivosti, černý humor a sci-fi, o kterém mluví jako o nekonečné cestě do fantazie. Jeho strašidelný absolventský snímek Lesapán, kterým končil studia animace na UMPRUM, je inspirovaný atmosférou balad Karla Jaromíra Erbena.

Čtěte také

„Nejlepší cestu k hororu jsme našli v pohádkách,“ usmívá se. Studia animace pro něj představovala po střední škole ideální kombinaci grafiky, které se věnoval na Střední umělecké škole Václava Hollara, a lásky k videu. Přestože animaci má rád a stále se k ní vrací například při točení klipů, sám se záhy našel v hrané režii. Kdyby se znovu rozhodoval o předmětu studií, volil by Katedru kamery na FAMU. „Kameraman ovlivňuje záběrování, vizualizaci, výtvarnou řeč filmu. Jenom díky skvělé kameře Miloslava Holmana vypadá náš seriál naprosto nadstandardně. Ta práce je nedoceněná.“

Ve Vizitce Pavel Soukup mluvil také o chystaném projektu #annaismissing, o tom, jak náročný byl casting na hlavní roli Martyho, již bravurně ztvárnil Jakub Nemčok, i o tom, jak vnímá práci na klipech. V současné době pracuje na videu pro Dana Bártu, v budoucnu by rád spolupracoval se zpěvačkou a skladatelkou Lenny. I její hudba ve Vizitce zazněla.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová