Chtěli jsme udělat detektivku o tom, co se stane, když táta otevře počítač svého dítěte, říká o seriálu #martyisdead režisér Pavel Soukup
Prozatím „jen“ velkou vlnu mediálního zájmu strhl úspěch na evropské poměry nízkorozpočtového seriálu o kyberšikaně #martyisdead, který nedávno získal v kategorii krátkých seriálů prestižní televizní cenu Emmy. Seriálový thriller natočil Pavel Soukup na základě motivu, se kterým přišel za společností Bionaut. „Ukázalo se, že když se to téma poupraví, může mít zásadní osvětový přesah,“ řekl ve Vizitce Ondřeji Cihlářovi.
Cílem týmu třicetiletého režiséra a absolventa pražské UMPRUM Pavla Soukupa bylo nejen natočit materiál, který zaujme opomíjenou skupinu teenagerů, ale také novým způsobem prozkoumat temná místa internetu. „Chtěli jsme udělat detektivku o tom, co se stane, když táta otevře počítač svého dítěte,“ popisuje Soukup kořeny projektu s tím, že by byl rád, kdyby film sloužil jako nosič osvěty ve věci počítačové gramotnosti a šikany šířené skrz sociální média. Seriál by přitom doporučil už deseti- dvanáctiletým dětem a samozřejmě také jejich rodičům.
Nejlepší cesta k hororu je v pohádce
Žánr thrilleru je Soukupovi blízký odmala, dlouhodobě má rád estetiku ošklivosti, černý humor a sci-fi, o kterém mluví jako o nekonečné cestě do fantazie. Jeho strašidelný absolventský snímek Lesapán, kterým končil studia animace na UMPRUM, je inspirovaný atmosférou balad Karla Jaromíra Erbena.
Čtěte také
„Nejlepší cestu k hororu jsme našli v pohádkách,“ usmívá se. Studia animace pro něj představovala po střední škole ideální kombinaci grafiky, které se věnoval na Střední umělecké škole Václava Hollara, a lásky k videu. Přestože animaci má rád a stále se k ní vrací například při točení klipů, sám se záhy našel v hrané režii. Kdyby se znovu rozhodoval o předmětu studií, volil by Katedru kamery na FAMU. „Kameraman ovlivňuje záběrování, vizualizaci, výtvarnou řeč filmu. Jenom díky skvělé kameře Miloslava Holmana vypadá náš seriál naprosto nadstandardně. Ta práce je nedoceněná.“
Ve Vizitce Pavel Soukup mluvil také o chystaném projektu #annaismissing, o tom, jak náročný byl casting na hlavní roli Martyho, již bravurně ztvárnil Jakub Nemčok, i o tom, jak vnímá práci na klipech. V současné době pracuje na videu pro Dana Bártu, v budoucnu by rád spolupracoval se zpěvačkou a skladatelkou Lenny. I její hudba ve Vizitce zazněla.
Nejposlouchanější
-
George Farquhar: Galantní lest. Hvězdně obsazená komedie o dvou zchudlých londýnských kavalírech
-
Povídky Stefana Benniho, Marca Lodoliho, Itala Calvina a dalších italských spisovatelů
-
Martin Františák: Mlčení. Příběh chátrajícího statku, který ovládá nejstarší člen rodu
-
Patricia Highsmithová: Tom Ripley. Nenávidí zločin, pokud ho k němu jeho ctižádost nedonutí
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
