Ceny Grammy 2019: Kdo zabodoval v oblasti jazzu a klasické hudby?

11. únor 2019
Cécile McLorin Salvant, Grammy 2019

Americká hudební akademie rozdávala sošky v tradiční podobě zlatého gramofonku celkem v 30 oblastech a 84 kategoriích. Výsledky klasické hudby a jazzu přišli do studia okomentovat vedoucí Redakce vážné a jazzové hudby Jindřich Bálek a hudební dramaturg ArtCafé a autor pořadu Worldbeat Zdeněk Přidal.

Grammy za klasiku letos ovládla soudobá hudba, je to zajímavá sonda do americké hudební scény.
Jindřich Bálek

Cena Grammy je velký pojem, i když hlavně v oblasti populární hudby, a mezi cenami za klasickou hudbu má v Evropě hned několik konkurentů. Pro zajímavost, starý kontinent má hned tři renomované ceny – britský Grammophone, francouzský Diapason a německé EchoKlassik. Za všemi stojí velcí hráči a ne vždy mají poslední slovo odborné recenze – a za oceánem možná ještě méně. V každém případě ale nabízí seznam nominací ve všech osmi kategoriích za klasickou hudbu zajímavý vhled do amerického hudebního světa.

Klasická hudba:

Nejlepší orchestrální nahrávka:
Šostakovič: Symfonie č. 4 & 11
Andris Nelsons, conductor (Boston Symphony Orchestra)

Nejlepší operní nahrávka:
BATES: THE (R)EVOLUTION OF STEVE JOBS
Michael Christie, conductor; Sasha Cooke, Jessica E. Jones, Edward Parks, Garrett Sorenson & Wei Wu; Elizabeth Ostrow, producer (The Santa Fe Opera Orchestra)

Nejlepší sborová nahrávka:
MCLOSKEY: ZEALOT CANTICLES
Donald Nally, conductor (Doris Hall-Gulati, Rebecca Harris, Arlen Hlusko, Lorenzo Raval & Mandy Wolman; The Crossing)

Nejlepší komorní nahrávka:
ANDERSON, LAURIE: LANDFALL
Laurie Anderson & Kronos Quartet

Nejlepší instrumentální nahrávka:
KERNIS: VIOLIN CONCERTO
James Ehnes; Ludovic Morlot, conductor (Seattle Symphony)

Nejlepší vokální nahrávka:
SONGS OF ORPHEUS - MONTEVERDI, CACCINI, D'INDIA & LANDI
Karim Sulayman; Jeannette Sorrell, conductor; Apollo's Fire, ensembles

Mezi nominovanými za oblast „Orchestrální nahrávky“ je pět amerických orchestrů, které jsou velmi ambiciózní a chtějí se usadit vedle těch tradičně slavných. Platí to zejména o Pittsburgh Symphony Orchestra, který vede v Praze dobře známý stálý host České filharmonie Manfred Honeck, ale také o San Francisco Symphony, který opakovaně fascinoval i na Pražském jaru s Machaelem Tilsonem Thomasem. Vítězem se ale stal  čtyřicetiletý dirigent Andris Nelsons a jeho Bostonský Symfonický Orchestr s nahrávkou dvou méně hraných Šostakovičových symfonií.

Kronos Quartet

Velmi sledovaná operní kategorie nabídla asi největší stylový rozptyl. Vyhrála horká novinka Masona Batese, opera The (R)Evolution of Steve Jobs, objednaná operním festivalem v Santa Fe. Tam byla v roce 2017 s velkým úspěchem uvedena. Soudobá či novodobá skladatelská produkce ovšem v Americe zvítězila kromě Grammy v kategorii „Nejlepší Soudobá skladba“ – tu získal Aaron Jay Kernis a jeho Houslový koncert - ještě v dalších třech okruzích.

V kategorii „sborová nahrávka“ zvítězilo oratorium Zealot Canticles Lansinga McLoskeyho, dílo inspirované dílem nigerijského spisovatele Wole Soyinky, nositele Nobelovy ceny za literaturu z roku 1986. Oratorium je prosbou za toleranci, přímluvou za mír a bojem proti fanatismu. Charakteristické je i to, že zmíněný nigerijský spisovatel patří mezi kritiky Donalda Trumpa.

Další trofej získal v kategorii komorní hudby možná nejklasičtější moderní ansámbl současnosti Kronos Quartet s projektem Landfall, ve spolupráci s houslistkou Laurie Anderson. V kategorii nejlepší instrumentalista opět soudobé dílo, Houslový koncert Aarona Jay Kernise v interpretaci kanadského houslisty Jamese Ehnese. Ten ve své kategorii překvapivě porazil slavnějšího houslistu Joshuu Bella i klavíristku Yuju Wang. A další žijící skladatel ještě v kategorii „Best Classical Compendium“ – Kenneth Fuchs a Album Naxosu s Klavírním koncertem „Spiritualist“, skladbami Poéma života či Ledovec.

Jen v oblasti „sólové vokální album“ zvítězila stará hudba. Album Song of Orpheus se skladbami italské renesance a v podání tenoristy Karima Sulaymana a s barokním orchestrem z Clevelandu Apollo´s Fire. Také americká scéna staré hudby o sobě chce dát vědět. Žádná cena samozřejmě neprozradí vše, je to ale výzva lépe poznávat, co je dílem dobrého marketingu a co opravdu dílem talentu a péče o kvalitu!

Vybraným oceněným dílům a delším ukázkám z nich budou patřit Reflexe: Hudba! v pondělí 18. února od 13:00.

Moc jsem přál úspěch zpěvačce Cécile McLorin Salvant, která získala cenu za nejlepší vokální jazzové album. Cécile letos zkompletovala „zlatý hattrick“! Dosud natočila 5 studiových alb, z nich tři dostaly Grammy, což je myslím fenomenální.
Zdeněk Přidal

John Daversa získal tři zlaté gramofonky

Cécile McLorin Salvant natočila 5 studiových alb, z nich tři dostaly Grammy, což je fenomenální. Dříve byly oceněny desky For One To Love a Dreams and Daggers, letos se jedná o delikátní duetní nahrávkou Cécile s pianistou Sullivanem Fortnerem a obsahuje kolekci známých i méně známých jazzových standardů, populárních písní, doplněnou jednou autorskou. Převzaté songy získávají v jejich podání úplně novou tvář, nové úpravy jsou přirozené, nenásilné a nápadité.

Politicky angažované album naděje Johna Daversy získalo Grammy

John Daversa

Jan Hála představuje album trumpetisty Johna Daversy, které vzniklo na podporu vládního programu DACA z obamovské éry na ochranu nezletilých migrantů do USA.

Mezi favority patřil i trumpetista s italskými kořeny John Daversa, který nakonec ukořistil tři zlaté gramofonky - aranžérskou cenu, cenu za nejlepší improvizované jazzové sólo a cenu za nejlepší bigbandovou nahrávku. Otázkou je, jestli v tomto případě nešlo také o politickou volbu. Daversův bigband je totiž složen z muzikantů podporovaných DACA programem, který umožňuje pobyt a pracovní povolení potomkům nelegálních migrantů. Program, který v roce 2012 uvedl v život tehdejší prezident Barack Obama, plánuje současná administrativa pod vedením Donalda Trumpa utlumit.

Jazz

NEJLEPŠÍ IMPROVIZOVANÉ SÓLO
John Daversa
Skladba: Don’t Fence Me In
Album: American Dreamers: Voices Of Hope, Music Of Freedom

NEJLEPŠÍ VOKÁLNÍ JAZZOVÉ ALBUM
Cécile McLorin Salvant
Album: The Window

NEJLEPŠÍ INSTRUMENTÁLNÍ ALBUM
The Wayne Shorter Quartet
Album: Emanon

NEJLEPŠÍ ORCHESTRÁLNÍ JAZZOVÉ ALBUM
John Daversa Big Band feat. hudebníci DACA
Album: American Dreamers: Voices Of Hope, Music Of Freedom

NEJLEPŠÍ LATIN-JAZZOVÉ LABUM
Dafnis Prieto Big Band
Album: Back To The Sunset