Ceny Grammy 2019: Kdo zabodoval v oblasti jazzu a klasické hudby?
Americká hudební akademie rozdávala sošky v tradiční podobě zlatého gramofonku celkem v 30 oblastech a 84 kategoriích. Výsledky klasické hudby a jazzu přišli do studia okomentovat vedoucí Redakce vážné a jazzové hudby Jindřich Bálek a hudební dramaturg ArtCafé a autor pořadu Worldbeat Zdeněk Přidal.
Grammy za klasiku letos ovládla soudobá hudba, je to zajímavá sonda do americké hudební scény.
Jindřich Bálek
Cena Grammy je velký pojem, i když hlavně v oblasti populární hudby, a mezi cenami za klasickou hudbu má v Evropě hned několik konkurentů. Pro zajímavost, starý kontinent má hned tři renomované ceny – britský Grammophone, francouzský Diapason a německé EchoKlassik. Za všemi stojí velcí hráči a ne vždy mají poslední slovo odborné recenze – a za oceánem možná ještě méně. V každém případě ale nabízí seznam nominací ve všech osmi kategoriích za klasickou hudbu zajímavý vhled do amerického hudebního světa.
Klasická hudba:
Nejlepší orchestrální nahrávka:
Šostakovič: Symfonie č. 4 & 11
Andris Nelsons, conductor (Boston Symphony Orchestra)
Nejlepší operní nahrávka:
BATES: THE (R)EVOLUTION OF STEVE JOBS
Michael Christie, conductor; Sasha Cooke, Jessica E. Jones, Edward Parks, Garrett Sorenson & Wei Wu; Elizabeth Ostrow, producer (The Santa Fe Opera Orchestra)
Nejlepší sborová nahrávka:
MCLOSKEY: ZEALOT CANTICLES
Donald Nally, conductor (Doris Hall-Gulati, Rebecca Harris, Arlen Hlusko, Lorenzo Raval & Mandy Wolman; The Crossing)
Nejlepší komorní nahrávka:
ANDERSON, LAURIE: LANDFALL
Laurie Anderson & Kronos Quartet
Nejlepší instrumentální nahrávka:
KERNIS: VIOLIN CONCERTO
James Ehnes; Ludovic Morlot, conductor (Seattle Symphony)
Nejlepší vokální nahrávka:
SONGS OF ORPHEUS - MONTEVERDI, CACCINI, D'INDIA & LANDI
Karim Sulayman; Jeannette Sorrell, conductor; Apollo's Fire, ensembles
Mezi nominovanými za oblast „Orchestrální nahrávky“ je pět amerických orchestrů, které jsou velmi ambiciózní a chtějí se usadit vedle těch tradičně slavných. Platí to zejména o Pittsburgh Symphony Orchestra, který vede v Praze dobře známý stálý host České filharmonie Manfred Honeck, ale také o San Francisco Symphony, který opakovaně fascinoval i na Pražském jaru s Machaelem Tilsonem Thomasem. Vítězem se ale stal čtyřicetiletý dirigent Andris Nelsons a jeho Bostonský Symfonický Orchestr s nahrávkou dvou méně hraných Šostakovičových symfonií.
Velmi sledovaná operní kategorie nabídla asi největší stylový rozptyl. Vyhrála horká novinka Masona Batese, opera The (R)Evolution of Steve Jobs, objednaná operním festivalem v Santa Fe. Tam byla v roce 2017 s velkým úspěchem uvedena. Soudobá či novodobá skladatelská produkce ovšem v Americe zvítězila kromě Grammy v kategorii „Nejlepší Soudobá skladba“ – tu získal Aaron Jay Kernis a jeho Houslový koncert - ještě v dalších třech okruzích.
V kategorii „sborová nahrávka“ zvítězilo oratorium Zealot Canticles Lansinga McLoskeyho, dílo inspirované dílem nigerijského spisovatele Wole Soyinky, nositele Nobelovy ceny za literaturu z roku 1986. Oratorium je prosbou za toleranci, přímluvou za mír a bojem proti fanatismu. Charakteristické je i to, že zmíněný nigerijský spisovatel patří mezi kritiky Donalda Trumpa.
Další trofej získal v kategorii komorní hudby možná nejklasičtější moderní ansámbl současnosti Kronos Quartet s projektem Landfall, ve spolupráci s houslistkou Laurie Anderson. V kategorii nejlepší instrumentalista opět soudobé dílo, Houslový koncert Aarona Jay Kernise v interpretaci kanadského houslisty Jamese Ehnese. Ten ve své kategorii překvapivě porazil slavnějšího houslistu Joshuu Bella i klavíristku Yuju Wang. A další žijící skladatel ještě v kategorii „Best Classical Compendium“ – Kenneth Fuchs a Album Naxosu s Klavírním koncertem „Spiritualist“, skladbami Poéma života či Ledovec.
Jen v oblasti „sólové vokální album“ zvítězila stará hudba. Album Song of Orpheus se skladbami italské renesance a v podání tenoristy Karima Sulaymana a s barokním orchestrem z Clevelandu Apollo´s Fire. Také americká scéna staré hudby o sobě chce dát vědět. Žádná cena samozřejmě neprozradí vše, je to ale výzva lépe poznávat, co je dílem dobrého marketingu a co opravdu dílem talentu a péče o kvalitu!
Vybraným oceněným dílům a delším ukázkám z nich budou patřit Reflexe: Hudba! v pondělí 18. února od 13:00.
Moc jsem přál úspěch zpěvačce Cécile McLorin Salvant, která získala cenu za nejlepší vokální jazzové album. Cécile letos zkompletovala „zlatý hattrick“! Dosud natočila 5 studiových alb, z nich tři dostaly Grammy, což je myslím fenomenální.
Zdeněk Přidal
Cécile McLorin Salvant natočila 5 studiových alb, z nich tři dostaly Grammy, což je fenomenální. Dříve byly oceněny desky For One To Love a Dreams and Daggers, letos se jedná o delikátní duetní nahrávkou Cécile s pianistou Sullivanem Fortnerem a obsahuje kolekci známých i méně známých jazzových standardů, populárních písní, doplněnou jednou autorskou. Převzaté songy získávají v jejich podání úplně novou tvář, nové úpravy jsou přirozené, nenásilné a nápadité.
Politicky angažované album naděje Johna Daversy získalo Grammy
Jan Hála představuje album trumpetisty Johna Daversy, které vzniklo na podporu vládního programu DACA z obamovské éry na ochranu nezletilých migrantů do USA.
Mezi favority patřil i trumpetista s italskými kořeny John Daversa, který nakonec ukořistil tři zlaté gramofonky - aranžérskou cenu, cenu za nejlepší improvizované jazzové sólo a cenu za nejlepší bigbandovou nahrávku. Otázkou je, jestli v tomto případě nešlo také o politickou volbu. Daversův bigband je totiž složen z muzikantů podporovaných DACA programem, který umožňuje pobyt a pracovní povolení potomkům nelegálních migrantů. Program, který v roce 2012 uvedl v život tehdejší prezident Barack Obama, plánuje současná administrativa pod vedením Donalda Trumpa utlumit.
Jazz
NEJLEPŠÍ IMPROVIZOVANÉ SÓLO
John Daversa
Skladba: Don’t Fence Me In
Album: American Dreamers: Voices Of Hope, Music Of Freedom
NEJLEPŠÍ VOKÁLNÍ JAZZOVÉ ALBUM
Cécile McLorin Salvant
Album: The Window
NEJLEPŠÍ INSTRUMENTÁLNÍ ALBUM
The Wayne Shorter Quartet
Album: Emanon
NEJLEPŠÍ ORCHESTRÁLNÍ JAZZOVÉ ALBUM
John Daversa Big Band feat. hudebníci DACA
Album: American Dreamers: Voices Of Hope, Music Of Freedom
NEJLEPŠÍ LATIN-JAZZOVÉ LABUM
Dafnis Prieto Big Band
Album: Back To The Sunset
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka