Brahms a Dvořák v podání Vídeňských filharmoniků, Igora Levita a Jakuba Hrůši na festivalu Dvořákova Praha
Vídeňští filharmonikové, které většina z nás zná spíše z lehčího novoročního repertoáru a v kulisách Zlatého sálu vídeňského Musikvereinu, vystoupili ve středu na prknech Dvořákovy síně pražského Rudolfina, aby přednesli dva majestátní opusy úzce spřízněných klasiků druhé půle 19. století.
V Brahmsově čtyřvětém Koncertu pro klavír a orchestr č. 2 B dur spojili síly s rusko-německým pianistou Igorem Levitem, který je znám nejen svou brilantní, leč neortodoxní nástrojovou virtuozitou, ale také společensko-politický aktivismus. V druhé půli koncertu pak zazněla Dvořákova Symfonie č. 8 G dur „Anglická“, kterou velký dvořákovský odborník a milovník Jarmil Burghauser nazval „díkuvzdáním za krásné dary života, přírody i lidského společenství“.
PROGRAM
Johannes Brahms: Klavírní koncert č. 2 B dur op. 83
Antonín Dvořák: Symfonie č. 8 G dur op. 88 „Anglická“
Uvádí Martina Kolajová.
Dvořákova Osmá je ovšem anglická jen podle přízviska, jež se vztahuje k faktu, že její partitura vyšla poprvé u anglické firmy Novello (nikoli u „dvorního“ Dvořákova nakladatele Fritze Simrocka). Hudebními kvalitami je to ovšem dílo ryze české. Zárukou toho pravého českého ducha, ale také nejvyššího uměleckého standardu a zážitku zcela mimořádného byl dirigent večera Jakub Hrůša.
Čtěte také
„Provádět ten nejlepší repertoár, s těmi nejlepšími interprety, tím nejlepším možným způsobem.“ Na této maximě postavil roku 1842 nově vznikající orchestr jeden z jeho zakladatelů, skladatel a dirigent Otto Nicolai. A v DNA Vídeňských filharmoniků je tato zásada vepsána dodnes. Orchestr je ceněn pro nezaměnitelný „vídeňský zvuk“ (kulatý, vřelý, spíše tmavšího zbarvení), jedinečně nuancované interpretační umění předávané z generace na generaci i nesrovnatelné zkušenosti a flexibilitu, kterou všem hráčům propůjčuje současné angažmá v orchestru Vídeňské státní opery.
Související
-
Curyšský Tonhalle-Orchester nebo Izraelská filharmonie. Dvořákova Praha začíná ve velkém stylu
Ve čtvrtek 7. září vypukne ve Dvořákově síni Rudolfina již 16. ročník festivalu Dvořákova Praha. Jeho první tóny budou tradičně patřit Violoncellovému koncertu A. Dvořáka.
-
Pešek, Hrůša... Čeští dirigenti ve světě dokážou zaujmout, zanechávají silnou stopu, zní v Akcentu
Jaké bylo a je postavení českých dirigentů ve světě? Saša Michailidis se ptá Daniela Jägera a Jindřicha Bálka. Repríza z 25. 10. 2022.
-
Mráček, SOČR, Meister. Poslechněte si slavnostní koncert Pražského jara k 100. výročí rozhlasu
Symfonický orchestr Českého rozhlasu hrál pod taktovkou vyhlášeného německého dirigenta Cornelia Meistera, sólového partu ve Dvořákově díle se ujal Jan Mráček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...