Aribert Reimann: Medea - ohlédnutí za novou operní inscenací v německém Essenu

Aribert Reimann
Aribert Reimann

Operu Medea nastudovalo v březnu 2019 Aaltovo hudební divadlo v německém Essenu. Daniel Jäger se tam setkal se skladatelem, s interpretkou titulní role Claudií Barainsky a s dirigentem Robertem Jindrou, který je od ledna tohoto roku v Essenu ve stálém angažmá.

Medea patří snad k nejvíce fascinujícím postavám světových kulturních dějin. Charakter ji jednou pro vždy vtiskl antický dramatik Eurípidés. Je to žena bojující o zrazenou lásku, a když vidí, že prohrává, mstí se nevěrnému manželovi Iásonovi vraždou společných dětí. V pozadí je základní téma viny a trestu, viny, která se přenáší na další generace a plodí další a další zločiny.

Není divu, že tato látka oslovila i hudební skladatele, kteří ji uvedli na operní jeviště. Medeu zhudebnili například Francesco Cavalli, Marc-Antoine Charpentier, Luigi Cherubini, Saverio Mercadante, ale i Aribert Reimann, který patří mezi nejvýraznější německé skladatele současnosti.

Reimann si pro zhudebnění zvolil adaptaci Medeina příběhu, kterou zpracoval v roce 1820 rakouský dramatik Franz Grillparzer v rámci trilogie s názvem „Zlaté rouno".  Medea je hlavní postavou závěrečné části této trilogie, přičemž zde hraje klíčovou roli i ono zlaté rouno, a to stejně, jako je tomu se zlatým pokladem v proslulém příběhu o Nibelunzích. Kdo ho vlastní, získává tak i nárok na moc a vládu.

Operu Medea napsal Reimann na objednávku Vídeňské státní opery, kde také měla v roce 2010 světovou premiéru. Následně byla uvedena ve Frankfurtu, Berlíně, a opět ve Vídni.