Apolena Rychlíková: Film sám o sobě v dnešní době svět změnit nedokáže
Navzdory tomu, že ji absolutorium na Katedře dokumentární tvorby FAMU teprve čeká, je již po mnoho let Apolena Rychlíková výrazným hlasem své generace.
Dokumentaristka, novinářka i politická aktivistka právě dokončila svůj celovečerní debut Hranice práce. Ten je filmovou adaptací investigativního výzkumu její kolegyně, novinářky Sašy Uhlové, do prostředí levné práce v ČR. Svou světovou premiéru si odbyl na konci října na MFDF Ji.hlava, kde získal hlavní cenu v soutěžní sekci Česká radost diváků.
„Filmy svět nezmění, ale mohou otevírat podstatná témata a být platformou k radikalitě. Jak formální, tak i obsahové. Jen se to bohužel děje stále méně a méně,“ říká režisérka.
„Nálepku aktivistky jsem si sama pro sebe zvnitřnila, nevadí mi to. Navzdory tomu se ale zdráhám o sobě mluvit primárně jako o aktivistce.“
Jak sama osobně vnímá vztah žurnalistiky a dokumentárního filmu? Kudy vedla její cesta k politickému dokumentu? Jaké je pro ni provázání politického filmu a politického aktivismu? A jaký společenský efekt mohou docílit její aktuálně realizované projekty?
I o tom si v pořadu Vizitka s Apolenou Rychlíkovou povídal její spolužák ze studií Bohdan Bláhovec.
Čtěte takéFilip Remunda: Film pro mne není novinový článek, ale umělecké dílo
Apolena Rychlíková (nar. 1989) je studentkou dokumentární tvorby na FAMU. Intenzivně se angažuje ve veřejném prostoru a je redaktorkou serveru A2larm.cz. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny její snímky Hájek na zámku, Petr v podzámčí (2011), Padá vláda, něco si přej (2012) či Rodina (2013).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka