Ambiciózní písničkářství a spolupráce místo rivality. Hudební ceny Vinyla patří B4, Margo a Punctum

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hudební ceny Vinyla za rok 2019, Margo

Odborná porota rozhodovala o nejpovedenějších hudebních nahrávkách, nezdařilejších vstupech na scénu a nejlepších počinech nebo událostech. Jak zněl rok 2019?

V prvním ročníku cen Vinyla za rok 2011 získali ocenění kapela B4 za album Didaktik Nation Legendary Rock, skupina Fiordmoss za svá EP a koncertní vystoupení, kterým se zdařile představila novému publiku, a organizátoři festivalu festival Creepy Teepee, jehož dramaturgie dokáže podle poroty obstát i v zahraniční konkurenci. K vítězství prvně jmenovaných tehdy napsal hudební publicista a jeden z porotců Pavel Klusák: „Skupině B4 gratuluji a zároveň bych ji rád požádal, aby se pokud možno přejmenovala, protože s tímhle šíleným názvem zůstane už napořád proklatě dobře utajená.“ Širšímu publiku možná zůstala kapela skryta, odborníkům nikoliv a letos ji za desku Plastová okna opět ocenili.

Jedna ze tří hudebních cen pro ambiciózní písničkářství

V kategorii Objev se do úzké nominace probojovali tři interpreti Margo, Metastavy a P/\ST. Cenu v podobě unikátního Vinylu s vizuálem od Marie Lukáčové si nakonec odnesla ze slavnostního vyhlašování v pražském Lucerna Music Baru Aneta Martínková, která si říká Margo, se svou deskou nazvanou First I Thought Everyone’s Staring at Me but Then I Realized Nobody Cared – All the Creatures I Met Sitting on the Back Seat and How to Deal with What I’ve Learnt, o které porotce Miloš Hroch ve vysílání ArtCafé říká: „Na desce se ukazuje ambiciózní písničkářství, autorka dokázala dobře odvyprávět mikropříběhy, které sama prožívala. Právě ve vypravěčských detailech získává album na jedinečnosti.“ Vojtěch Tkáč z časopisu Headliner v ArtCafé doplňuje, že o kvalitách nahrávky svědčí i další nominace v obdobných cenách Apollo a Anděl.

Když je nominace druhotná

V neposlední řadě se snaží ceny Vinyla upozornit i na zajímavé počiny, které s hudbou úzce souvisí. Přitom není jasně dané, zda musí jít o nahrávku, podporu scény, aktivity nebo pořádání akcí. V minulosti si ocenění odnesli vedle pořadatelů festivalů i projekty jako Piána na ulici nebo autoři nejrůznějších kompilací včetně blackmetalové kolekce Jdi a dívej se.

Jedním ze tří nominovaných v letošním ročníku byl žižkovský klub Punctum, jehož aktivity mu nakonec cenu skutečně vynesly „Vinyla jsou hudební ceny, my se ale necítíme primárně jako hudební subjekt. Punctum je prostor a současně kolektiv a taky dočasná autonomní zóna. Tudíž pro nás je nominace v této kategorii strašně zvláštní. Za favority se nepovažujeme, co se týče všech tří nominovaných subjektů – pojí nás přátelství, spolupracujeme spolu a je pro nás zvláštní, že by někdo měl být vyhlášený vítězem,“ říká ve vltavském studiu Roman Odjinud z klubu Punctum. Roman považuje všechny nominované za rovnocenné partnery, s nimiž Punctum udržuje dobré vztahy a pojí je přátelství. Vedle hudebních cen tak společně zorganizovalo Punctum ve spolupráci s BCAA a autory Wabi Experience večer podporující české uskupení Limity jsme my. Zdárný příklad, jaký přesah mohou hudební ceny mít.

O letošní cenu usilovali také autoři unikátního alba Wabi Experience, jímž autorské duo Federsel a Tarnovski vzdávají hold trampské legendě Wabi Daňkovi. A třetím nominovaným byl právě kolektiv BCAA, který stojí za albem No~one Is An Island. „Vedle hudební kompilace, která v sobě sdružuje hlavně lokální umělce, je výraznou složkou i stejnojmenné video. To je možné vidět jednak na internetu, zároveň se ale dostalo i na vybrané festivaly včetně zahraničních. Celý projekt ale začal na výstavě. Touto různorodostí to hezky definuje, co náš kolektiv dělá. Ať už je to výtvarné umění, hudební produkce nebo video art,“ nastiňuje široké rozpětí aktivit kolektivu BCAA jedna z jeho členek Noemi Purkrábková.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související