Alica Štefančíková, Lenka Jarolímková Schützová: Představivost je základem všeho

Alica Štefančíková a Lenka Jarolímková Schützová
Alica Štefančíková a Lenka Jarolímková Schützová

Otevřít dveře do lounské Galerie Benedikta Rejta znamená samo o sobě vstoupit do uměleckého díla. Podle některých je dokonce výstavní prostor natolik působivý, že potlačuje samotnou expozici. Jiní ji považují za skutečnou svatyni moderního umění.

Počátky byly dost krušné. Trvalo, než veřejnost stavbu přijala za něco, co je
v Lounech stravitelné" říká ředitelka galerie Alica Štefančíková, která do Loun přišla v roce 1988. Nápad oslovit pro celý projekt architekta Emila Přikryla byl její.

Lounská galerie vznikla nápaditou přestavbou barokního pivovaru a sama se stala mezinárodně proslulým uměleckým objektem. Málokterá stavba se dočkala v polovině devadesátých let takového uznání, jako právě tato konverze bývalého pivovaru na galerii. Je nejčastěji publikovanou tuzemskou stavbou v zahraničí i doma a nejoceňovanější českou stavbou 20. století.

Je to prostor opravdu nekonečný. Prostor, který nepoutá ničím, pouze tou atmosférou a vybízí k představivosti. A jak známo, představivost je základem všeho. Touha vstoupit a uchopit to tajemno je základem víry, umění i vědy. V galerijních prostorech by se tyto věci měly potkávat.

Na podzim zpřístupnila Galerie Benedikta Rejta další výstavní prostory. V prvním podlaží suterénu ukazuje rané výtvarné práce Emila Filly a dalších osobností z vlastní sbírky. Představuje i kresby a porcelán z okruhu ruské umělecké skupiny Unovis. Tento unikátní soubor patří k nedávným galerijním přírůstkům.

Průvodkyní v lounské galerii  je Lenka Jarolímková Schützová. Její původní obor je ale jiný: „ Měla jsem potřebu překročit svou komfortní zónu operní zpěvačky a rozšířit si obzory. Když jsem zjistila, že galerie hledá průvodkyni, věděla jsem, že přesně tohle hledám.“ Svou profesi ale unikátně využívá i na výstavách, kdy kombinuje průvodní slovo se zpěvem. „ Zpívám, abych lidem ještě více přiblížila obraz, aby se změnilo jejich vnímání obrazu, na který se dívají. A mám zpětnou vazbu, že se to tak opravdu děje.“ říká průvodkyně, která umí zpívat obrazy.