„Že jest nám hudba vrozená…“ Ženy v kontextu soukromé hudební praxe (nejen) v Čechách 19. století
Písně a klavírní skladby Johanny Kinkel, Gabrielly von Deym, Josefiny Brdlíkové, Marie Madierové, Emy Destinnové, Elišky Šlikové a návštěvníků jejího salonu přednesou Vanda Šípová (soprán), Barbora de Nunes-Cambraia (mezzosoprán) a Jiří Knotte (klavír). S muzikoložkou Anjou Bunzel hovoří Zdeněk Havlíček.
„Salonní“, respektive soukromá a polosoukromá hudební kultura Evropy 19. století se v současné době těší většímu zájmu jak v kruzích muzikologů a kulturních historiků, tak také u široké veřejnosti. Jedním z důvodů je, že v této dosud nepříliš probádané kapitole hudebních dějin se můžeme seznámit nejen s méně známými umělci, skladateli a hudebními organizátory, ale také s neznámým, ovšem neméně vzrušujícím hudebním repertoárem.
Vzhledem k tomu, že ženy i muži těžili v (polo)soukromé kultuře stejnou měrou z méně striktních způsobů a podmínek umělecké produkce, zaměřuje se pořad na ženské protagonistky a jejich prostředí.
Akademie přibližuje tento fenomén hudebně-kulturní praxe pomoci různých příkladů. Na základě vybraných písní německé skladatelky, klavíristky, básnířky a pedagožky Johanny Kinkelové (1810−1858) se následně zabývá soukromou a polosoukromou hudební kulturou v pražském prostředí hraběnky Elišky Schlikové (1792-1855). Druhá část pořadu zůstává v soukromé sféře, ale je věnována představitelkám druhé poloviny 19. století – Gabrielle z Deymů, Josefíně Brdlíkové, Marii Madierové a Emě Destinnové –, z nichž některé také veřejně vystupovaly a/nebo jsou známy veřejné recenze jejich děl. Na studiových snímcích realizovaných speciálně pro tuto Akademii zpívají Vanda Šípová (soprán) a Barbora de Nunes-Cambraia (mezzosoprán), na klavír hraje Jiří Knotte. Úryvky z dobového tisku a korespondence čtou Naděžda Hávová a František Šedivý. Pořad připravila Anja Bunzel z Ústavu dějin umění Akademie věd ČR, spolupracoval a jazykovým korektorem byl Zdeněk Havlíček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...