Výběr z denního tisku, 6. září

6. září 2012

Připravil Petr Gojda.

Znovu se v dnešních novinách dostane na filmové Benátky.Hlavní ceny včetně Zlatého lva budou uděleny až v sobotu večer, i tak se ale do bilance už pouští Štefan Uhrík v Lidových novinách: „Mírná dieta, kterou festivalu naservíroval jeho staronový ředitel Alberto Barbera, celé akci pomohla. V programu bylo méně balastu a především značně střízlivější počet zástupců domácí produkce. (...) Několik zajímavých snímků nabídly také vedlejší sekce.“ Uhrík se věnuje dvojici italských filmů, filmu Jíst spát umřít švédské režisérky Gabriely Pichler a hlavně novému, už opět seriózně produkovanému, filmu Kim Ki-duka Pieta.

Je to příběh vymahače dluhů. který mrzačí své oběti, pak své práce nechá a později je nucen oběti znovu vyhledávat. Film navazuje na nejlepší Kim Ki-dukova díla. Je plný násilí, včetně šokujících scén, přes to všechno se ale derou na povrch věčně aktuální témata zločinu a trestu, utrpení a pokání, lásky a odpuštění.

Že Kim Ki-dukova Pieta patrně nezůstane v sobotu bez ceny, píše Eva Zaoralová v Mladé frontě. Opět v ní bez ohledu na žánru mísí prvky téměř hororové brutality s melodramatem a všímá si nerovnoměrného rozdělení bohatství. A opět jde o silné dílo.

Zaoralová se dále vrací ještě za očekávaným To the Wonder Terrence Malicka. Jako u Stromu života režisér opouští tradiční stavbu příběhu a vypráví o blouznivé lásce Američana a Francouzky jakoby nahodilými záběry situací, prostředí, pohybů či výrazů tváří.V příběhu lásky, která nedokázala zapudit pocit samoty, prý ale tentokrát režisérovi cosi nefunguje. „Místo aby strhával nádherou obrazů, nutí tentokrát diváka uvažovat o konstrukci postav.“ Přitom ale ženu vidíme stále rozevlátou a tančící a Benu Affleckovi film dovolí jen pár vět a chladu.

Svou novinku dnes na Benátkách představí Robert Redford, píše Právo. A půjde o film o bývalém aktivistovi The Company You Keep. Věra Míšková festival také bilancuje. Nejočekávanějším filmem byl snímek Malicka, nejdiskutovanějším filmem je Ráj: Víra od Ulricha Seidla – o hlavní herečce Marii Hofstäter se mluví v superlativech a jako o kandidátce na hlavní hereckou cenu –, za jednoho z favoritů hlavní soutěže lze považovat film Mistr režiséra Paula Thomase Andersona – brilantní filmařina a skvělé herecké výkony v příběhu z 50. let o charismatickém a manipulativním věřícím, který mnohým připomněl počátky scientologie. Na festivalu se objevil také dokument o operním opusu magnum Roberta Wilsona z loňského roku: Život a smrt Mariny Abramovič, ve kterém se kromě samotné Abramovič objevil Willem Dafoe a Antony Hegarty.

Jednomu dokumentu se věnuje také Právo. Jak už jsme informovali, včera měl premiéru snímek Jakuba Wagnera Váňa. Film je prý spí spíše televizní: čiší z něj televizní dramaturgie a sedmdesát minut kino formátu je nastavených. Dokument vůbec nedopadl špatně, divák ocení Váňův krásný jadrný a úsporný jazyk i náhled do žokejské profese včetně rituálů ranního polykání prášků po hrstech. Nedojde ale na Váňovy myšlenky ani rodinu a tak se zrodil „podnikatelský portrét, kterému přidávají poezii koně na sněhu“. Mirka Spáčilová hodnotí 60 procenty.

Kritiku přináší také Hospodářské noviny. Tentokrát divadelní – na včera premiérovanou inscenaci Jana Nebeského v opuštěném domě v Nekázance Příliš tichý nos (o které příspěvek najdete na našich stránkách). Nejde o lokálně historickou exkurzi – už u vstupu se diváci dozvědí, že: „V prvním patře tohoto domu žili Kafka s Einsteinem“ a po krátké pomlce pokračuje „s Mozartem, Mahlerem, Rilkem, Schielem a Kokoshkou“.

Produkce Pražského Quadrienale tu ale skutečně oživuje kafkovskou atmosféru – její surreálně hravou rovinu. Nebeský s dramatikem Egonem Tobiášem v Nekázence č. p. 18 tvoří ve spoustě vizuálně podmanivých obrazů bizarní kabaret s prvoligovým hereckým obsazením. Příliš tichý nos je zdravě provokativní zábavná jízda se zpěvy a téměř i tanci a meditativní chvílí na závěr: V poslední místnosti, kde se vše má vysvětlit se neřekne ani slovo a zní jen hudba a zpěv ptáků.„Je to výsměšný zvuk doby, která je nepochopitelná dnes zrovna tak jako v časech Franze Kafky,“ uzavírá Michal Zahálka v Hospodářských novinách.

V Lidových novinách se z divadla dozvíte o akci Pomozte svému divadlu. Spustila ji asociace profesionálních divadel České republiky a představí se v ní dvacítka regionálních divadle na piazzetě Národního divadla v Praze. Proč? Aby poukázala na špatný systém financování mimopražských scén. Více o tom Jana Machalická.

Na závěr jen krátce, dvojici hudebních informací najdete v Právu: Nové album vydají v listopadu Rolling Stones – kromě hitů se na něm objeví dvě nové skladby. A do nové sezóny s Jiřím Bělohlávkem vstupuje Česká filharmonie. Zahajovací koncerty se odehrají 4. a 5. října, už teď ale orchestr vstupuje do významného období, píše Vladimír Říha.

autor: Petr Gojda
Spustit audio