Underworld

2. prosinec 2003

Nejnovější upířina Underworld má za sebou drsný porod: nejdříve ji chtěli zakázat, pak režisér a scénárista v jednom zklamal a nakonec na plátna kin vyběhla nesourodá koláž upírských a vlkodlačích scén. Podle všeho opět vzniklo prvotřídní béčko.

Upírství pronásleduje lidskou civilizaci již několik set let. Motiv bytosti vysávající obyčejné lidi zpracoval dokonce Jan Ámos Komenský, po něm řada vojenských lékařů za různých evropských válek a samozřejmě Bram Stoker v nesmrtelném literárním kýči Dracula. Neodvratná nesmrtelnost vyvážená prokletím - není to krásné? Podobné myšlenky využila řada režisérů, například Roman Polanský v Plese upírů. Nedávno se na filmové scéně objevila nová vlna vampirismu zahájená brutálním Bladem Stephena Norringtona. Začátečník Les Wiseman tématicky navazuje s Underworld, filmem plným krve, stínů, fetišistických kostýmů a gotické atmosféry. Snaha o styl Wisemana natolik zaujala, že zapomněl na podstatnou součást filmu: na výrazné hrdiny. V Underworldu hrdinové jsou, tedy jakési rozporuplné postavy bez vnitřní motivace, které nemohou oslovit nikoho jiného, než fanoušky upířiny. Jen díky nim také film nakonec spatřil diváky - soudní spor zahájený firmou White Wolf, držitelem práv na stolní hru Vampires, málem vyústil v zakázání filmu na jakémkoliv nosiči.

Při pohledu na umělé zuby se Selene nikdy neudrží

Zpětné přemýšlení nad příběhem vyvrhává z paměti rozbitou mozaiku jakési rasistické války mezi upíry a vlkodlaky. Upírka Selene (Kate Beckinsalová) potkává člověka Michaela Corvina (Scott Speedman), přímého potomka zakladatele rodu vlkodlaků Corvina z Maďarska. Informace, že se příjmení udrželo několik set let, je stejně absurdní jako fakt, že Michaela kousne vlkodlak s tím, že se brzy promění ve vlkodlka a ono nic. Celý film někdo Michaelovi říká, že "stříbrné kulky tě nezabijí, ale zastaví proměnu," nebo že "tento enzym potlačí proměnu." Proboha, když už jdeme na film o lidech, co se mění do hororových kreatur, tak je chceme vidět! Selene se předvídatelně do Michaela zamiluje a snaží se ho chránit před úklady zlých upírů, kteří kují pikle se špičkami vlkodlackého vedení. Všechny postavy jsou nepropracované, charakterově nevyhraněné a ten, kdo se prezentuje jako kladný, bude za chvíli zlý, a obráceně. Dvě hodiny jsou pro Wisemana evidentně příliš málo i na pořádnou expozici.

Brutální Selene, díl první

Herecká způsobilost hlavních protagonistů nevyniká nad obvyklé schéma "přijde na scénu, řekne hlášku, udělá zlý obličej, střih". Kate Beckinsalová jako Selene staví na obdiv víc vlastní postavu oblečenou do černé kůže než cokoliv jiného, a dokonce ani milostný vztah nedokáže se Speedmanem pořádně vystihnout. Na místě Billa Nighyho (Viktor) neustále vidíme Karla Rodena - to by byla role! Vysoký šlachovitý muž ledové tváře pochodující skrz bitevní pole s mečem je impozantní zážitek, bohužel svého druhu jediný. Tuctovitost členů komparsu obdivuhodně vytváří další chaotickou situaci: ani v jedné chvíli není patrné, která strana je která. O tom, že přesně není jasné, kdo je v právu, nemluvě. Wiseman coby scénárista přecenil vlastní schopnosti a chápavost diváků. Množství nejrůznějších nápadů nerozpracovává, vedlejší postavy jsou užitečné asi jako starý nábytek a jakákoliv část dýchá nedovařeností.

Vlkodlačí útok do ramene

Na začátku zmíněný styl přesahuje meze bahnitosti scénáře a plochosti postav. Všechny záběry se odehrávají ve stylově ponurém industriálním prostředí. Místy zasahuje viktoriánská éra v podobě komplikovaných orlojů uzavírajících rakve "odpočívajících" upírů. Nejoriginálnějším prvkem je rozhodně vlak ve stylu Orient Express, který přiveze nejváženější členy upírské rady - jednak je parní lokomotiva a červeně potažený interiér vagónu historickým bonbónkem a pak jasně dává najevo, že se příběh neodehrává v našem světě (na rozdíl od Blade). Kvůli svému vizuálnímu cítění by Wiseman měl přijmout místo kulisáka nebo výtvarníka, ale nemotat se do režie a scénáristiky, což jsou dvě věci zasluhující v případě Underworld dva kopance do režisérova pozadí.

Závěr filmu. Omlouváme se za prozrazení, ale dělají to na všech plakátech

Underworld má již teď své publikum. Exotická zakázaná láska shakespaerovského stylu v atraktivním světě vlkodlaků a upírů je dostatečně přitažlivý motiv. Jenže to zpracování! Hlasitá hudba, samá akce, pěkné lokace, ale příběh nebo nějaké spojení diváka s osudy hrdinů? To aby člověk mikroskopem hledal. Možná... možná to nebyl zas tak špatný nápad, film do kin nepustit.

Související odkazy: oficiální stránka

<!-- <emphasis>Underworld</emphasis> (Underworld, USA 2003)<p> <emphasis>Hrají:</emphasis> Kate Beckinsalová (Selene), Scott Speedman (Michael Corvin), Michael Sheen (Lucian), Shane Brolly (Kraven), Bill Nighy (Viktor); <emphasis>Scénář:</emphasis> Kevin Grevioux, Len Wiseman, Danny McBride; <emphasis>Hudba:</emphasis> Paul Haslinger; <emphasis>Režie:</emphasis> Les Wiseman; 121 minut, titulky -->

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.