Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

19. únor 2008

Hustou anglickou mlhou se do lidského mraveniště jménem Londýn vrací z vyhnanství Benjamin Barker. Vrací se pln chmurných myšlenek s nenávistí v srdci a touhou po pomstě těm, kteří mu vzali jeho idylický život. Z Benjamina Barkera vlastně zbyly jen útržky vzpomínek, zasunuté hluboko v podvědomí. K chystané odplatě se víc hodí nové a neznámé jméno Sweeney Todd. UVNITŘ VIDEA a AUDIO!

Kdysi dávno, člověka až láká říct za devatero horami a devatero řekami, ale nebylo tomu tak, žili spolu šťastně holič a jeho krásná žena, milovali se vroucí láskou a povili spolu dcerku. Žádné štěstí však netrvá věčně a každá krása vzbuzuje v lidech touhu a závist, a tak se stalo, že se do krásné holičovy ženy zakoukal vlivný soudce Turpin. Ten vzplál chtíčem téměř podivuhodným u tak chladné a bezcitné osoby, jakou bezesporu byl. Ctihodný soudce, zvyklý vždy prosadit svou vůli, zorganizoval obvinění a odsouzení naivního holiče a harmonická idyla Benjamina Barkera se sesunula jako domeček z karet v poryvu větru. Uplynula řádka let a barker se ze zámoří vrací na palubě lodi do londýnského mraveniště jako Sweeny Todd, zpola šílený žalem, se srdcem plným nenávisti vůči společnosti, která způsobuje a strpí páchané bezpráví.

Sweeney je odhodlán utopit v krvi všechny, kdo mu zničili život - zručnost kadeřníka v zacházení s břitvami mu k tomu má dopomoci. Najme si na Fleet Street podkrovní pokoj v domě paní Lovettové, která v přízemí provozuje skomírající obchod s masovými koláči. Paní Lovettová podlehne tragickému kouzlu Sweeneyho a stanou se z nich spoluspiklenci k oboustranné spokojenosti, neboť holičova krvavá činnost produkuje značné množství obětí, jejichž těla je nutno zlikvidovat a masové koláče spolu s velkou pecí se jeví jako ideální varianta. Sweeney se soustředí na to, aby do svého křesla dostal zlotřilého soudce Turpina a jeho poskoka, drába Bamforda. Netuší však, že jeho dcera stále žije u soudce jako schovanka. Je neustále zavřená doma a při vyšívání shlíží ze svého okna - je to její jediný kontakt s vnějším světem. Tak se do ní zakouká mladý námořník Anthony, s nímž se holič seznámil na lodi do Londýna. Anthony je rozhodnutý Johannu zachránit ze spárů soudce, jenž se rozhodl učinit z ní svou choť. Karty mezi hráči jsou rozdány a schyluje se ke krvavému finále, k dramatu, které zamíchá osudy hráčů a tragicky vyvrcholí, v němž křivdy dojdou napravení, láska, nenávist, poctivost a zlá vůle opět získají svou pravou tvář a místo.

Sweeney Todd

Tim Burton je v první řadě vypravěč. Vypravěč, který stejně jako staří kramáři na jarmarcích rád oprašuje atraktivní historky o děsivých mordech, zlotřilých lumpech, skrývajících se pod maskou počestnosti, a o veliké lásce, která vše překoná. Jako každý správný vypravěč ví, jak nakládat s nadsázkou, jak své příběhy kořenit a postavám dodat ty správné vlastnosti, které je typologicky zařadí a charakterizují tak, že posluchač ani na okamžik netápe. Jako dobrý vypravěč a umělec ví ovšem také to, že neméně důležitá je kromě obsahu i forma, a právě ta se nejvyšší měrou podílí na atmosféře příběhu. Burton si rád hraje s oblíbenými motivy - smrtí, osudovostí, postavami, které se nějakým způsobem vyčleňují ze společnosti, svým vzhledem, způsobem myšlení nebo emocemi. V řadě jeho filmů se objevuje svět živých i mrtvých, a právě ty nejzajímavější postavy se často pohybují na jejich rozhraní.

Sweeney Todd

Příběh ďábelského holiče by byl v podstatě viktoriánským krvákem, nepříliš vzdáleným od historek o Jacku Rozparovači. Scenárista John Logan mu však dodal osudovost a zápletku antické tragédie, utrpěnou křivdu, zběsilou touhu po pomstě přetrhávající veškeré vazby se světem živých, neopětovanou lásku, tragické omyly přesto vedoucí ke smíření, i velké finále, při němž většina hlavních postav umírá. Jediné, co schází, je smrt těch zbývajících a morální ponaučení z příběhu plynoucí.

Sweeney Todd

O Burtonovi je známo, že miluje muzikály. Pro vypravěče skýtá tento žánr velikou výhodu - zpěv a veršovaný text se výborně hodí k popisu niterného stavu postav a naopak se velmi málo hodí k planému tlachání a příliš komplikovanému ději, prošpikovanému četnými popisy a odbočkami. Posluchač, potažmo divák, se tudíž orientuje v ději intuitivně a může se plně soustředit na pochopení postav, motivů jejich činů, na porozumění jejich emocím i vstřebávání atmosféry příběhu. Sweeney Todd je přesně ten případ. Burton vyšperkoval své temné představy, oděl je do kostýmů a zasadil do místa a doby, které je živí jako úrodná půda. Je to do konce dotažený ponurý muzikál, kterému sice můžeme vytýkat jistou příběhovou schematičnost, ta však k žánru patří. Můžeme mu vytýkat i neškolené hlasy hlavních představitelů, kteří rozhodně nezpívají čistě, ale nemůžeme popřít to, že svým, byť nepěveckým hlasem, doprovázeným brilantním hereckým výkonem, dosáhnou toho, že se divák dojme, běží mu mráz po zádech a tají dech v očekávání věcí příštích.

Sweeney Todd

Sweeney Todd v podání Johnyho Deppa je typicky burtonovskou postavou - temnou, tajemnou, tragickou, která se odpoutala od života a nevidí v něm již žádnou budoucnost. Jeho okoralým srdcem nepohne lítost, sympatie ani láska. Společenské konvence mu slouží jen jako dokonalé mimikry. Depp předvedl opět excelentní výkon. Ve vyhrocených scénách z něj čiší fanatismus a šílenství, zpočátku potlačované společenskou slupkou, poté však eskalující v brutální vrchol. Dojemně působí naivní snaha Mrs. Lovett okouzlit jej a opříst slastmi manželského života, aniž by viděla, jak sladké řeči proplouvají nepovšimnuty Sweeneyho hlavou a jeho oči zůstávají prázdné a bez života.

Sweeney Todd

Spolu s hudebním doprovodem Stephena Sondheima vytvořil Burton dílo, které stojí za váš čas. Sondheimova hudba je dostatečně ponurá i gradující, jednotlivé jednoduché melodické motivy přecházejí z jedné polohy do druhé a idylické často nepostřehnutelně přechází v tragické, nebo alespoň temný podtón dává tušit, že žádná idyla nebude trvat dlouho. Hudba dává hercům prostor pro ambivalenci a závěrečný Toddův valčík je jejím vrcholem.

Sweeney Todd

Sweeney Todd je film, který stojí za vidění. Na své si přijdou milovníci muzikálů, oblíbenci Tima Burtona i každý, kdo dokáže ocenit brilantně budovanou atmosféru. Nenechte se odradit krví, předstupte před Burtonovu tabuli a nechte se jeho ukazovátkem provádět po obrázcích chmurného příběhu ze starého Londýna.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailery), Warner Bros.

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) krimi / muzikál / thriller, USA / Velká Británie, 2007, 117 min

Režie: Tim Burton, scénář: John Logan, produkce: Richard D. Zanuck, Walter Parkes, Laurie MacDonald, John Logan, kamera: Dariusz Wolski, střih: Chris Lebenzon, hudba: Stephen Sondheim

Hrají: Johnny Depp (Benjamin Barker, Sweeney Todd), Helena Bonham Carter (Mrs. Lovett), Alan Rickman (Soudce Turpin), Timothy Spall (dráb Bamford), Sacha Baron Cohen (signor Adolfo Pirelli), Jamie Campbell Bower (Anthony Hope), Laura Michelle Kelly (žebračka), Jayne Wisener (Johanna), Ed Sanders (Toby)

autor: Jakub Leníček
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.